Baja Carpathia w Nowej Dębie!

5



Już 2 lipca ruszy wielka międzynarodowa impreza z Nową Dębą w tle. Mowa o wyścigu na który będą zwrócone oczy miłośników sportów samochodowych z całej Europy Baja Carpathia 2010!

W piątek (2 lipca) Baja rusza z Rzeszowa , gdzie na rynku podkarpackiej stolicy nastąpi start honorowy. W sobotę akcja przeniesie się do Nowej Dęby ,gdzie zawodnicy wyruszą na najdłuższy w Polsce odcinek rajdu \”cross country\”. – Etap sobotni stanowi najdłuższy w Polsce w rajdach cross-country odcinek specjalny OS Bojanów, poprowadzony na terenie poligonu i przyległych lasów w okolicach Nowej Dęby. Trasa ta zyskała bardzo wysokie oceny za atrakcyjność i poziom trudności od uczestników poprzedniej edycji Rajdu, wtedy pod nazwą Baja Polonia. – informują organizatorzy. Etap niedzielny rozegrany zostanie na \”nowych\” odcinkach, w okolicach Dynowa, na szybkich, twardych i równych drogach o nawierzchni szutrowej. Takie połączenie różnorodności tras powoduje, że Baja Carpathia będzie imprezą unikalną w skali Europy.

Baja to bardzo szybki i widowiskowy rajd terenowy porównywalny do typowych wyścigów po terenach \”płaskich\”.Historycznie pierwsze Baje odbywały się w Stanach Zjednoczonych w latach sześćdziesiątych.W Europie przyjęły formułę rajdów typu \” Cross Country\”według przepisów FIA.Przeważnie to imprezy dwu-trzy dniowe , gdzie ważny jest łączny czas przejazdu wszystkich etapów poszczególnych zawodników. –W Polsce jest to druga edycja rajdu, po Baji Polonia z 2009 roku. Z uwagi na plany rozszerzenia tras na Słowację i Ukrainę zmieniono nazwę na Baja Carpathia.- mówi nowodębianin Wojciech Śmiech, który aktywnie uczestniczy w przygotowaniach do wyścigu.

opr.: rek


Marek Ostapko: W ostatni weekend dokonywaliście objazdu trasy. Jak to wyglądało?
Wojciech Śmiech: W niedziele o godz 9.00 wyruszyliśmy na dwa samochody na trasę przyszłego rajdu. Nasze auta zostały wyposażone w urządzenia , które dokonywały różnych pomiarów od dokładnego mierzenia trasy, po badanie zasięgu sieci komórkowej na całym przejeździe. Trasa jest bardzo urozmaicona: piaski, szutry,lasy, bagna po drogi asfaltowe, bądź brukowane. Cały odcinek to prawie 140 km, który po ostatnich deszczach zmienił się nie do poznania, gdzie często trasa przypominała off-road. Nasze samochody dały jednak radę i po czterech godzinach stanęliśmy na miejscu przyszłej mety.
Chcę dodać że średnia naszego przejazdu to ok.30 na godzinę, podczas gdy zawodnicy poruszają się ze średnią prędkością ok.100km/h.

Jak to się stało, że zaangażowałeś się w organizacje rajdu?
Organizator – w stosunku do mojej osoby to za dużo powiedziane. Pomagam przy organizacji świetnie się bawiąc. Prawdziwymi organizatorami są Automobilklub ze Stalowej Woli i Automobilklub z Rzeszowa. Tak naprawdę są to ludzie , którzy włożyli dużo wysiłku i serca, aby ten rajd powstał. Dużo \”papierowej\” roboty , od pozwoleń, uzgodnień itd… Samo wytyczenie trasy to tak naprawdę przejście jej pieszo i zaglądanie w każdą dróżkę , którą później pójdzie wyścig.To wytyczenie dróg ewakuacyjnych, punktów SOS czy wreszcie miejsc dla kibiców. Sama trasa ma też miejsca niebezpieczne dla zawodników ( hopki,głębokie rowy, przeprawy wodne) które trzeba odpowiednio oznaczyć i nanieść na książkę drogową. Nie można także pominąć ludzi którzy \”taśmują\” i oznaczają całą trasę, zabezpieczają ją w czasie rajdu oraz służb takich jak pogotowie,straż pożarna, policja czy wojsko. Zabezpieczenie rajdu do duże logistycznie przedsięwzięcie,które jest na głowie właśnie organizatorów.

MAPKA PRZEJAZDU

MAPKA PRZEJAZDU

INFORMACJE DODATKOWE:

Całkowita długość rajdu – 718,26 km
Całkowita długość odcinków specjalnych – 430,81km
Ilość odcinków specjalnych – 8
Parc Ferme Rzeszów
OS 1 – Rzeszów, stadion Stal Rzeszów
OS 2, 3, 4 – Nowa Dęba / Bojanów
OS 5, 7 – Dynów
OS 6 ,8 – Nozdrzec / Ulucz
Start i Meta – Rzeszów, Rynek

Komitet honorowy BC2010
Jan Bury – poseł na Sejm RP, sekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa
Zygmunt Cholewiński – Marszałek Województwa Podkarpackiego
Tadeusz Ferenc – prezydent miasta Rzeszów
ppłk. Adam Nowotny – dowódca Ośrodka Szkolenia Poligonowego Nowa Dęba
Jan Kowal – nadleśniczy Nadleśnictwa Nowa Dęba
Adam Pilch – nadleśniczy Nadleśnictwa Dynów
Sławomir Serafin – wójt gminy Bojanów
Adam Chrobak – wójt gminy Dynów
Antoni Gromala – wójt gminy Nozdrzec
Zygmunt Frańczak- burmisrza miasta Dynów
Wiesław Ordon – burmistrz miasta Nowa Dęba
Zygmunt Błaż – Starosta Brzozowski
Jan Pączek – Starosta Przemyski

Komitet organizacyjny BC2010
Marek Dobrowolski – Prezes Automobilklubu Rzeszowskiego
Zdzisław Grzyb – prezes ZO PZM Rzeszów
Andrzej Makaran – prezes Automobilklubu Doliny Sanu Stalowa Wola; asystent dyrektora Rajdu ds. zabezpieczenia
Stanisław Sienko – zastępca prezydenta miasta Rzeszów
Marcin Fiejdasz – dyrektor Rajdu
Jarek Noworól
Damian Dobrowolski
Marek Rydz – asystent dyrektora Rajdu ds. organizacyjnych

Władze rajdu:
Zespół Sędziów Sportowych:
– Przewodniczący: Bohdan Łabecki (PL)
– Członek: Tadeusz Witkiewicz (PL)
– Członek: Gabriela Szczecinowa (SK)
– Obserwator: Zbigniew Tełowski (PL)
Dyrektor rajdu: Marcin Fiejdasz
Asystent Dyrektora ds. Organizacyjnych Marek Rydz
Asystent Dyrektora ds. Sportowych Jarosław Noworól

———————————————————————————————————————————————-

GŁODNY ? NA CO CZEKASZ?
\"GIUFEPPE\"

5 KOMENTARZE

  1. Brawo Wojtek !
    Więcej takich imprez a może wreszcie to miasto będzie przyciągało a nie odpychało !
    życzę powodzenia i sukcesów w rajdzie !

  2. A ja pytam ? Czy Wojtek ma szansę zostać Burmistrzem –bo ja z serca mu tego mu życzę .;)
    Gratuluję imprezy .
    Don Quijote

  3. A ja uderzę z pytaniem do obecnego burmistrza…
    Panie Wiesławie jak to jest, taka promocja Nowej Dęby-zawodnicy z Polski, Europy, a na stronie urzędu "sucha" notka…
    Uważa Pan,że nie należy wykorzystywać każdej sytuacji żeby promować miasto-gminę?Zarządza Pan "ogromnym przedsiębiorstwem" jakim jest gmina… i jako nieliczny nie kuma ,że marketing to podstawa. No ale… dali- to rozdaje ( i niekoniecznie według potrzeb)
    Impreza nie po lini partyjnej? Nie rozumiem….

Skomentuj Anonim Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here