Młodzi posłowie z Nowej Dęby

7

Nowodębscy gimnazjaliści –młodymi posłami w XVI Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży w Warszawie!


W dniach 31.05-1.06.2010 r. przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum nr1 im. Papieża Jana Pawła II w Nowej Dębie uczestniczyli w XVI Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży w Warszawie organizowanej przez Kancelarię Sejmu RP we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundację \”Projekt: Polska\” oraz Fundację Nowe Media, współpracującymi w ramach Inicjatywy Razem „89.

Udział w sesji był ostatnim etapem realizacji projektu „Nasz samorząd uczniowski”. Do uczestnictwa w obradach Sejmu mogło zakwalifikować tylko 29 przedstawicieli szkół z województwa podkarpackiego. Przepustką było przeprowadzenie na zasadzie konkursu debaty o samorządności.
Debata na temat: „ Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli, rodziców, władz samorządowych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach ?”- dyskusja panelowa w oparciu o dotychczasowe działania została zorganizowana w naszej szkole w dniu 22.05.2010 r. z udziałem mi. in. Wiesława Ordona Burmistrza Miasta i Gminy Nowa Dęba, Tomasza Gazdy zastępcy przewodniczącego Rady Miasta, Zbigniewa Wolwowicza Dyrektora szkoły. Wnioski z debat stały się propozycjami przepisów na obrady Sejmu.


Z całej Polski przybyło do Warszawy 460 posłów wyłonionych spośród 2000 uczniów biorących udział w projekcie. Naszą szkołę reprezentowali: Mateusz Dudek, Karolina Szymula i Agnieszka Banaś.
W pierwszym dniu sesji uczestnicy brali udział w następujących warsztatach:
1.Czy samorząd uczniowski może chronić prawa ucznia? O naszych prawach w szkole. Warsztat prowadzili przedstawiciele Amnesty International – organizacji zajmującej się ochroną i edukacją o prawach człowieka na całym świecie. Celem warsztatu było pokazanie sposobów, w jaki samorząd uczniowski może chronić prawa ucznia.
2.Prawa ucznia, czyli o realizacji Konwencji o Prawach Dziecka w szkole. To drugi warsztat Amnesty International, na którym uczestnicy mieli okazję zapoznać się z ważnym międzynarodowym dokumentem – Konwencją o Ochronie Praw Dziecka; posłowie mogli porozmawiać również o tym, jak można stosować jej zapisy w życiu szkolnym
3.Lider samorządu uczniowskiego. Warsztaty zostały zorganizowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej od kilku lat zajmującej się wspieraniem samorządności uczniowskiej na różnych polach. Na tym warsztacie uczestnicy starali się wspólnie wypracować model dobrego lidera SU – osoby aktywizującej swoich kolegów, realizującej projekty, zarządzającej grupą.
Następnie posłowie udali się do hotelu, gdzie w wolnym czasie wybrana grupa uczniów brała udział w pracach Komisji Sejmowej nad poprawkami do Ustawy dotycząca zaleceń w sprawie rozwoju i umocnienia samorządności uczniowskiej.

W drugim dniu posłowie udali się do gmachu Sejmu RP przy ul. Wiejskiej. Po otrzymaniu identyfikatorów poselskich posłowie mieli możliwość swobodnego poruszania się w rezydencji władz państwowych. Kilka godzin zwiedzania, spotkania z politykami i kołami poselskimi przygotowywały uczniów do aktywnego spełniania funkcji młodych posłów. Nasi uczniowie wpisali się też w imieniu całej społeczności Gimnazjum nr1 do księgi kondolencyjnej wystawionej ku czci ofiarom katastrofy pod Smoleńskiem.

W drugim dniu wszyscy młodzi posłowie udali się na salę obrad. Obrady XVI sesji otworzył Marszałek Sejmu Bronisław Komorowski, po czym przekazał prowadzenie młodym marszałkom. Na początku sesji do młodych posłów przemówili: Minister Edukacji Narodowej Katarzyna Hall, Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak a także prezes CEO Jacek Strzemieczny. Następnie władzę przejęli młodzi posłowie. Dyskusja nad propozycją Uchwały była równie burzliwa, co podczas prac komisji. Bardzo wielu młodych posłów i posłanek zabierało głos, zgłoszono też kilkanaście merytorycznych poprawek. Ostatecznie Uchwała została przyjęta. (Pracowano nad nią ponad 4 godziny, choć planowo przeznaczono na obrady 2 godziny). Dokument ten może stać się podstawą do ogólnopolskiej reformy samorządów uczniowskich, o ile zostanie poważnie potraktowany i zastosowany przez dyrekcje szkół, nauczycieli i uczniów. Jest to najlepiej, jak dotąd, merytorycznie wypracowany przez Sejm Dzieci i Młodzieży dokument zawierający wiele konkretnych ustaleń, które wprowadzone w życie mogą zmienić oblicze polskich szkół, być przełomem w historii samorządności uczniowskiej w Polsce!


„Poznanie nowych znajomych, zdobycie nowych doświadczeń, emocje i poznanie ,,innego”, ciekawego świata było dla nas młodych posłów czymś niesamowitym. To niecodzienna lekcja samorządności zachęcająca do nowych wyzwań i podejmowania kolejnych etapów politycznej kariery.
Mamy już nowe pomysły do pracy w przyszłym roku. Juz dziś wiemy, że także wywalczymy swoją aktywną pracą uczestnictwo w kolejnej sesji Sejmu w przyszłym roku. Zwróciliśmy się nawet z petycją do Prezydenta Rzeczpospolitej, by takie sesje zorganizowano przynajmniej dwa razy w roku.
Naszą wiedzą i zdobytymi doświadczeniami potwierdzonymi certyfikatami uczestnictwa w obradach Sejmu podzielimy się z naszymi kolegami i koleżankami na najbliższym zebraniu SU w naszej szkole”.

Mateusz Dudek
Poseł na XVI Sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży

———————————————————————————————————————————————-

GŁODNY ? NA CO CZEKASZ?
\"GIUFEPPE\"

7 KOMENTARZE

  1. Po co ta zawiść? Po co ta zazdrość? Chcecie zmienić swoje otoczenie? Zacznijcie od siebie.
    A uczestnikom gratuluje wyjazdu i życzę dużo zaangażowania.

Skomentuj ohe Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here