Pociągiem w świat? Czemu nie!

14

Pociągiem do Rzeszowa, Kolbuszowej, Tarnobrzega i „w świat”? Czemu nie!
Błażej Forjasz

Po 9 latach ponownie uruchomiono w ruchu pasażerskim odcinek linii kolejowej Kolbuszowa – Ocice (Tarnobrzeg). Jest to jedna z młodszych linii kolejowych w Polsce. Uroczyste uruchomienie tego odcinka odbyło się 27 listopada 1971 roku. Wtedy też przejechał pociąg specjalny z przedstawicielami ówczesnych władz ze śp. premierem Piotrem Jaroszewiczem na czele.

Lata 90-te zeszłego wieku to coraz większy upadek tej trasy kolejowej łączącej Rzeszów z Tarnobrzegiem. Na linię przez Leżajsk, Nową Sarzynę przerzucono pociągi pośpieszne do Łodzi oraz Warszawy. Nie utrzymywana linia kolejowa zaczęła w szybkim czasie pogarszać swoje parametry techniczne, co spowodowało odpływ pasażerów. Bardzo niskie zapełnienie pociągów było powodem zawieszenia z dniem 3 kwietnia 2000 roku ruchu wszystkich składów pasażerskich na omawianej trasie.

Ponowne uruchomienie przewozów było możliwe dzięki kapitalnemu remontowi nie tylko torowiska, ale również przejazdów kolejowych, czy przepustów. Wprowadzono równocześnie do eksploatacji na większości kursów ekonomicznie uzasadnione wagony motorowe zwane popularnie szynobusami. Posiadają one wysoki standard podróży, część z nich jest wyposażona w klimatyzację.


Na początek zostały uruchomione 4 pary pociągów osobowych między Rzeszowem a Tarnobrzegiem (3 z nich wydłużono do Stalowej Woli Rozwadowa). W Rzeszowie Głównym są skomunikowane ze składami w kierunku Krakowa. Kursuje również codzienny pociąg pospieszny z Przemyśla do Kostrzyna nad Odrą (przez Lublin, Warszawę) niestety niezatrzymujący na razie się w Nowej Dębie.

Zajęto się również przystankami. Część z nich wybudowano od podstaw (np.Tarnowska Wola, Cygany), natomiast część przesunięto bliżej zabudowań (m.in. Komorów Podmurynia, czy Jadachy) – dzięki temu kolej jest o wiele bardziej dostępna dla mieszkańców. W Nowej Dębie przesunięto peron w kierunku północnym, bliżej ulicy Kościuszki. Zbudowano go od podstaw, wraz z wiatą chroniącą podróżnych przed warunkami atmosferycznymi.

Dzięki remontowi i kursowaniu nowoczesnych szynobusów pociągi osobowe osiągnęły doskonały czas przejazdu wynoszący (z Nowej Dęby) 53 min. do Rzeszowa, 24 min. do Kolbuszowe oraz 22 min. do Tarnobrzega. Jest on konkurencyjny do przewoźników drogowych. Poza tym należy dodać, że pociąg nie stoi w korkach, które tworzą się chociażby w stolicy województwa.

Konkurencyjne są również ceny biletów na pociągi osobowe – dzięki wprowadzonej przez kolej promocji o nazwie „Połączenie w Dobrej Cenie” z Nowej Dęby, czy Dęby Rozalin można dojechać już za 7 zł do Rzeszowa (bilet ze zniżką studencką, uczniowską kosztuje zaledwie 4,41 zł.) i za 4 zł. do Tarnobrzega, czy Kolbuszowej (student, uczeń zapłaci 2,52 zł.). Przy zakupie biletu należy powiedzieć, że się chce kupić bilet promocyjny.

Rozkład jazdy z Nowej Dęby wygląda następująco:

Objaśnienia znaków:
1- kursuje codziennie oprócz 1-3.V, 3-6.VI, 11-14.XI.2010 r.


Na koniec garść praktycznych rad. Bilety na stacji Rzeszów i Stalowa Wola Rozwadów należy kupić kasie biletowej (u konduktora kosztują więcej ze względu na dopłatę 5 zł.), natomiast w pozostałych przystankach i stacjach na tej trasie u konduktora (bez żadnej dopłaty) na początku składu pociągu. Kupując bilet w pociągu należy bezwzględnie żądać wydania go. W przypadku przejazdu np. na trasie Rzeszów – Majdan Królewski można kupić bilet promocyjny do Nowej Dęby (tańszy niż zwykły do Majdanu) i wysiąść w Majdanie Królewskim.

Uwaga! W przypadku awarii szynobusu i braku rezerw za pociąg kursuje autobus zastępczy, który powinien zatrzymywać się przy każdej stacji orz przystanku kolejowym. Należy liczyć się ze spóźnieniem autokaru kursującego za pociąg.

Fot.: UMiG

14 KOMENTARZE

  1. Tekst z rodzaju porządkowych i zbiorczych. A i autor chyba z poza lokalnego środowiska bo nazwisko mi nie znane. Ale ja nie o tym. Poruszę sprawę "długości peronu".
    Dużo na ten temat powiedziano. Ratuszowcy cytują swoje spotkanie w którym gość z Rzeszowa mówi o tym by tej kwestii nie olać. Po oddaniu lini okazuje się, że TLK mają nas gdzieś (oficjalne wersje mowią ze to "tylko" konflikt miedzy dwoma spółkami) , a sam burmistrz w najnowszych naszych sprawach przyznaje, że peron rzeczywiscie moze okazać się za krótki dla pociągów dłużych niż 3 wagonowe. To ja teraz naśladująć Don Kiszota pytam , dlaczego wyładowując kasiorę nie zrobiono normalnego peronu? Głupota czy świadome działanie? O co tu chodzi?

  2. ale peron zrobiono nalezytej długości, tylko że podzielono go na części i oddano po kawalku wioskom

    gdyby tak zlaczyc w jeden te wszystkie nowopowstale "peroniki" to wyjdzie taki ktory byl potrzebny w ND

  3. Autor pochodzi z N. Dęby i jest pasjonatem kolejnictwa. Warto by poznać jego zdanie na temat długości peronu, bo on wie na ten temat więcej niż wszyscy razem forumowicze

  4. A mnie zastanawia okres zaznaczony odsyłaczem ' gdy szynobusy nie kursują… Jeszcze pierwszy okres jestem w stanie zrozumieć 1-3 V.
    Pozostałe są od czapy 3-6 VI i 11-14 XI.
    A i błąd w artykule w '' odjazdach'' – kurs do St. Woli 16:31 jest poprawny ''ptaszek'' czyli 1 [nie kursuje itd..] ten sam kurs do TBG 16:31 ma '' ptaszek '' 2 :D:D poprawić prędko:@ pozdrawiam.

  5. Peron w Nowej Dębie (o ile pamiętam) ma długość ok. 100 m. Pociąg TLK aktualnie ma 2 wagoniki, więc spokojnie się może zmieścić na nim (przy 3 byłby jednak problem – lokomotywa niestety nie może podczas postoju stać np. na przejeździe). Właśnie dobrze tutaj ktoś wspomniał, że brak postoju w Dębie jest spowodowany konfliktem dwóch spółek przewozowych (teraz jest tak, że poszczególne spółki opiniują wzajemnie wprowadzone zmiany do rozkładu jazdy), a cierpi na tym oczywiście pasażer…

    Jednak nie wiadomo ile ten pociąg (TLK) jeszcze pojeździ, gdyż wozi on głównie powietrze…. Najsensowniejszym ruchem byłoby uruchomienie tego pociągu z Rzeszowa do Warszawy najkrótszą trasą przez Ostrowiec Świętokrzyski po wyremontowaniu odcinka Tarnobrzeg – Sandomierz – Starachowice – Skarżysko-Kamienna. Modernizacja tej linii jest zaplanowana na ten/przyszły rok.

    Pozdrawiam

  6. Walleye really are fished just for in a variety of procedures.[url=http://www.abcgembeads.com/Alloy-Pave-Crystal-Beads_240.html]disco ball beads[/url] Illuminating or possibly trolling by means of spinners or possibly minnow-imitating plugs is constantly a good quality solution. Specialized safety belt rigs about spinners and [url=http://www.abcgembeads.com/]wholesale beads[/url]additionally beads, by having a worm fitted may be trolled. Lures, whether normal or possibly bucktails, are really a most popular system of fishermen, and certain still end most of the jig by having a take up residence minnow. An alternative [url=http://www.abcgembeads.com/Amazonite-Beads_52.html]Amazonite Beads[/url]delightful practice is normally to look through tributary stream online which usually rss feeds a fabulous plaza or possibly waterway made from walleye. On the the warm season comes and additionally crash, walleye should[url=http://www.abcgembeads.com/Skull-Beads_216.html]Skull Beads[/url] insert all of these streams to make sure you satisfy and additionally spawn. Which has a bunch fishing hook rig baited by having a take up residence worm makes way of walleye located at these times about month. All the angler [url=http://www.abcgembeads.com/Necklaces_254.html]wholesale Necklaces[/url]quickly bounces all the take up residence worm rigged relating to a set of bunch these sharp “claws” along side the floor considering that it floats off all the stream online. All the systems is deadly.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here