W Parlamencie Europejskim po raz drugi

18

2013-11-06


Uczniowie Zespołu Szkół nr 2 w Nowej Dębie aktywnie biorą udział w programach europejskich. W ramach programu Comenius współpracowali ze szkołami z Niemiec, Szwecji i Turcji. W 2010 r. w nagrodę za działalność proeuropejską w szkole i środowisku lokalnym 25 uczniów wyjechało do Parlamentu Europejskiego w ramach programu Euroscola. Celem tego unijnego programu jest przybliżeniu uczniom ze wszystkich 28 krajów zjednoczonej Europy procesu decyzyjnego w UE. W ciągu jednego dnia uczniowie zasiadają w miejscach europosłów w głównej sali Parlamentu Europejskiego, gdzie debatują nad kluczowymi problemami UE.

Wyjątkowość i ranga tego wydarzenia sprawiły, że nasza szkoła zaczęła ubiegać się o ponowny wyjazd do Strasburga. Zadaniem uczniów Zespołu Szkół nr 2 było uzyskanie premiowanych wyjazdem lokat w ogólnopolskim, internetowym konkursie wiedzy o Unii Europejskiej. Nasi uczniowie zadanie to wypełnili celująco. Na blisko 300 zgłoszonych szkół uzyskali 4 lokatę w kraju !


Sukces był tym większy, że tylko nieliczne szkoły w Polsce brały dotąd udział w obradach Parlamentu Europejskiego, a ich podwójny wyjazd jest zupełną rzadkością. Kiedy 24.05.2013 r. do szkoły nadeszło oficjalne zaproszenie ze Strasburga, dla naszych uczniów rozpoczął się okres przygotowań do wyjazdu. W grupie wytypowanych 24 uczniów liceum i technikum znalazły się zarówno te osoby, które bezpośrednio brały udział w konkursie internetowym, jak i ci którzy zostali wyłonieni w szkolnym konkursie wiedzy o UE. Uczniowie podzielili się na 6 grup, z których każda szczegółowo zająć się miała określonymi przez administratorów ze Strasburga zagadnieniami takimi jak: rola UE w świecie, problemy ekonomiczne i bezrobocie, ochrona środowiska czy wybory do PE w 2014 r. Wyzwanie było tym większe, iż całość debaty w Strasburgu odbywać się miała w głównych językach UE, tzn. j. angielskim, niemieckim i francuskim.

Dzień Euroscoli dla uczniów naszej szkoły, a zarazem jedynej szkoły z całej Polski został wyznaczony na 25.10.2013 r. Ponieważ trasę między Nową Dębą i Strasburgiem pokonuje się w kilkanaście godzin postanowiliśmy, że spędzimy w autokarze jeszcze kilka dodatkowych godzin po to, by móc ujrzeć na własne oczy stolicę Francji. 23 i 24 pażdziernika spędziliśmy na poznawaniu niesamowitego Paryża. Długie godziny poświęciliśmy na zwiedzanie Luwru i Wersalu, słynnych kościołów i katedr, placów, ulic i zaułków. Paryż to miasto oferujące nieograniczone niemal możliwości dla osób poszukujących pamiątek historycznych, ciekawych miejsc, oryginalnego jedzenia, sklepów czy rozrywki. Uroki tego miasta podziwialiśmy zarówno w dzień, jak i nocą. Spoglądaliśmy na niesamowicie oświetlone ulice, fontanny, statki, czy wieżę Eifla przykuwającą wzrok turystów ze wszystkich stron świata odbywających tak jak my, rejs po Sekwanie. Choć z Paryża wyjeżdżaliśmy z uczuciem niedosytu, (tak wiele miejsc nie zdążyliśmy przecież zwiedzić), to czekał na nas przecież pobyt w Parlamencie Europejskim. Po kilkugodzinnej jeździe i zwiedzaniu katedry koronacyjnej królów francuskich w Reims, dojechaliśmy do niemieckiego uzdrowiska Baden-Baden na nocleg. Dzień 25 października rozpoczął się dla nas bardzo wcześnie. Przed Parlamentem byliśmy przed godzina 9.00. Czas na pierwsze zdjęcia – stoimy przecież przed budynkiem w którym zapadają nieraz wiążące decyzje dla 28 państw Unii Europejskiej. Po kontroli bezpieczeństwa znaleźliśmy się na sali, w której czekali już uczniowie z kilkunastu innych państw europejskich. Tam podzieliliśmy się na grupy, by od tej pory pracować w kilkuosobowych grupach międzynarodowych. To jeden z celów programu – uczniowie współpracują z młodymi ludźmi ze szkół krajów UE, poznają się, dyskutują, negocjują, wnoszą poprawki i przyjmują rezolucje. Po uzgodnieniu wspólnego stanowiska wszyscy spotykają się w monumentalnej sali obradowej parlamentu, gdzie odbywają wspólną debatę, głosują przy użyciu specjalnych kart, zadają pytania i wysłuchują odpowiedzi. Wszystkim udziela się wyjątkowy nastrój tego wyjątkowego miejsca. W tym szczególnym dniu nasza szkoła reprezentowała Polskę i zarazem wszystkie szkoły w Polsce! Administratorzy Euroscoli pozwolili każdej szkole na krótką prezentację (Zespół Szkół nr 2 reprezentowała uczennica technikum Magdalena Sumara) oraz przemarsz pocztów sztandarowych przy dźwiękach hymnu UE. Tak zakończyła się przygoda z Parlamentem Europejskim. Przed nami ostatni punkt programu – zwiedzanie pełnej kolorów, zapachów i zabytków Norymbergii.

Mimo zmęczenia, wielu godzin w autokarze, blisko 3500 przejechanych kilometrów, nasi uczniowie zgodnie stwierdzili, iż był to niezwykły dzień w ich życiu. Pozostały wspomnienia, fotografie, adresy młodych ludzi z całej niemal Unii poznanych podczas obrad i duma z reprezentowania szkoły na forum Parlamentu Europejskiego.

Edward Stelmach
Źródło: zs2nd.pl

0

18 KOMENTARZE

  1. [quote]Zespół Szkół nr 2 reprezentowała uczennica technikum Magdalena Sumara) oraz przemarsz pocztów sztandarowych przy dźwiękach hymnu UE.[/quote]

    A to Polacy już nie mają własnego hymnu i muszą paradować przy obcym?

    Proces zacierania tożsamości narodowej dotarł już do szkół średnich.

    0
  2. Do #7. Weź się ogarnij. Wy tylko Ordon i Żołądź. Tarnobrzeg jeździ na wymiany, technikum, gimnazjum, a u nas? Ja też bym gdzieś pojechała ale u nas nie ma kto zorganizować :(

    0
  3. Jak byś był tym za kogo się prowokacyjnie podajesz to jest "uczennicą" to byś wiedział, że w jedynce jest pełno wymian zagranicznych. A tak próbujesz tutaj siać zadymę miedzy dwoma szkołami bo dyrektorka nie pasje ci politycznie. Wpuściłeś do tego wątku politykę i jad. Rozumiem, że jesteś dumny z siebie.

    0
  4. a ja inaczej

    Gratuluję sukcesów zarówno zs1 jak i zs2

    ZS2 była w Strasburgu ZS1 jedzie do włoch

    O to chodzi żeby jeździć zwiedzać poznawać kulturę i nie ważne z której szkoły

    Ważne że coś się w końcu ruszyło z tematem a nie tak jak za starych szefowych !!!

    0
  5. Nie jak coś tylko jak jakiś wąsaty facet który nie wie jak wiele rzeczy dzieje się w szkole (niech wejdzie na strone szkoły i poczyta) podaje się za nastolatkę z tej szkoły i pisze brednie i w temacie o ZS2 musi plunąć na ZS1, a jak będzie temat o ZS1 to będzie pluł na ZS2 żeby tylko wzniecać konflikty :( Wiem, że jest zasada DZIEL I RZĄDŹ ale bardziej finezyjnie ją realizujta.

    0

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here