Z dziejów Majdanu Królewskiego

26

„Z dziejów Majdanu Królewskiego” – to tytuł książki księdza Marka Flisa, która właśnie zdobywa uznanie wielu miłośników historii regionu.

Zawierająca bogatą historię Majdanu książka rozpoczyna się od prehistorii i początków osady, i prowadzi czytelnika przez życie społeczne,  oświatowe i kulturalne, wydarzenia historyczne, które zaważyły na rozwoju tej miejscowości, a kończy się na wydarzeniach wieku XX,  stawiając kropkę w czasach PRL-u i początkach przemian.

W książce znajdziemy wiele mało znanych faktów z życia Majdanu, m. in. opis projektu związanego z budową kanału wodnego i portu w tej miejscowości, który miał powstać na początku XX wieku.

Publikacja pełna jest też archiwalnych zdjęć i dokumentów pochodzących od osób prywatnych, bibliotek, archiwów i źródeł internetowych. Znajdziemy w niej m.in. fotografie z czasów  okupacji niemieckiej,  zdjęcia z okresu międzywojennego przedstawiające mieszkańców Majdanu, architekturę, fragmenty map, ale też i fotografie współczesnego Majdanu dokumentujące zmiany, które zachodziły na przestrzeni lat.

Jak pisze w zakończeniu książki ks. Marek Flis,  przedstawiony zarys dziejów miejscowości Majdan Królewski nie wyczerpuje wszystkich zagadnień związanych z historią tego miejsca, ale,  jak wyraża nadzieję autor książki,  stanowi  znaczący przyczynek do jej poznania, pogłębienia i doprecyzowania.

Ks. Marek Flis, proboszcz Parafii pw. Matki Bożej Królowej Polski w Sandomierzu, to rodowity nowodębianin mieszkający na Porębach Dębskich, tej części miasta, której właściwie bliżej do Majdanu Królewskiego, niż do samej Nowej Dęby. Stąd też i sentyment autora książki właśnie do Majdanu, gdzie był ochrzczony, uczył się  tamtejszej szkole podstawowej, odbył mszę prymicyjną  i którego historię zaczął zgłębiać jeszcze w czasach seminarium duchownego, czyli od lat 1985 – 1991. Gromadzenie kompletu materiałów zajęło więc wiele lat. Jak mówi ks. Marek Flis było to na początku bardziej hobbystyczne zbieranie, niż zamysł pisania książki. Ten ostatni narodził się właściwie w ubiegłym roku, w czasie pandemii i ostatecznie zaowocował tegoroczną książką.

/ Powiat

26 KOMENTARZE

    • Akurat w Majdanie tak nie było, w Majdanie , w Baranowie i w okolicy było ich ok. 500-set, czyli przyjmując, że w Majdanie było ich od 250 do 300-stu Żydzi nie mogli stanowić większości mieszkańców Majdanu. Większość rzemiosła i handlu była jednak w rękach żydowskich, ale było stosunkowo wielu rzemieślników polskich, nawet knajpę prowadził Polak..

      0
    • Wielu mieszkańców ma przodków pochodzących z Majdanu. Zreszta tak naprawdę większość mieszkańców ND ma korzenie rozsiane po całej Polsce, bo miasto zostało zasiedlone przez przyjezdnych, dlatego zawsze mnie śmieszy to wywyższanie się jeśli chodzi o bycie „z miasta” gdzie większość wywodzi sie ze wsi. Pozdrawiam

      12+
    • @Napływowy – gdzie się Głuch wywyższa, wiem skąd pochodzę i moi przodkowie i nie jest to Majdan. Jesli jesteś tak wielce dumny, to nic nie zrobię, wracaj do Majdanu :(

      1+
  1. W 1938 roku rozpoczęto budowę osiedla mieszkaniowego dla przybywających z różnych stron Polski fachowców, głównie kadry technicznej.
    Więc jak ktoś może mówić że wywodzi się rodem z dęby jak to historia miasteczka puki co z krótką historią….

    0
    • Potomków kadry technicznej która budowała dębski COP można policzyć na palcach jednej ręki.Duża część obecnych mieszkańców to zstępni wszelkiej maści fachowców z całego kraju przybyłych po II-giej wojnie z PRL-owskimi nakazami pracy a także inteligencji z kresów która uciekła spod noża ukraińskich rezunów.Jednak zdecydowana większość to synowie i córki chłopów z okolicznych wiosek.Spójrzmy na osiedle północ,nie darmo utarło się powiedzenie że to ,,hamburg”Dlaczego?Ano dlatego że składa się w większości z chamów i burków. Proszę zapytać się pierwszego z brzegu,,s kund żeś”Jak ma honor i nie wstydzi się swojego pochodzenia to Ci odpowie ,,z krzuntki”
      Sam jestem ze wsi czego się nie wstydzę.Co prawda nie z Krzuntki ino z Porąb ale zawsze będę ,,wieśniakiem”

      2+
  2. Majdan był już na mapach kiedy Dęba była tylko letnią chatą leśnego smolarza położoną nad bagiennym stawikiem…

    2+
    • @Anonim,potrafisz tylko ujadać jak ten wiejski kundelek zza płota.
      Wskaż tych potomków budowniczych COP-u mieszkających w Nowej Dębie. Jakoś zbyt wielu doliczyć się nie mogę.
      Powiem krótko wściekły kundelku.Głupim byłeś,głupim jesteś,głupim zdechniesz.
      Możesz mnie obrażać,ujadać,lotto mi to.Świadczyć to będzie o (T) twojej bezgranicznej głupocie.

      1+
  3. Anonimie ktos ma racje, Zaklad Amunicji zbudowalo pieciu Ludzi ,byla to Rodzina ktosia, Stryj, Wujek, Kuzyn Ciotka gospodyni oraz Sasiad

    0
  4. @Anonim,jak już to pisz i obrażaj mnie pisząc poprawnie-CHAMIE!!!!Płyń z pomyjami rynsztoka,nieuku i trotuarowy burku

    0
  5. W 1930 roku parafia Majdan Królewski liczyła 9320 wiernych a wyznania mojżeszowego było 647 mieszkańców, natomiast w 1938 roku parafia liczyła 9916 wiernych a wyznania mojżeszowego było 712 mieszkańców. Dane wiarygodne według Schematyzmu diecezji przemyskiej

    0

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here