Będzie duży ruch w inwestycjach drogowych

22
Fot: Pexels

W budżecie gminy na rok 2021 znalazły się środki na drogi w kwocie 2,75 mln zł. To ogromne środki jak na naszą gminę, ale też niebagatelne wyzwania inwestycyjne, jakie za te pieniądze mają być podjęte. Z tej kwoty na drogi gminne zarezerwowana została kwota 1,67 mln zł, zaś 535 tys. zł trafi na inwestycje powiatowe.

W planach budżetowych znajduje się m.in. budowa drugiej drogi dojazdowej do nowodębskiej strefy – ul. Śmiśniewicza (dawnej Al. Metalowca). To olbrzymie zadanie jak na warunki finansowe naszej gminy, bo koszty zostały wyszacowane na ok. 7 mln zł. Ponieważ gmina nie byłaby w stanie takiego zadania sfinansować tylko ze środków własnych, dlatego władze gminy poszukują środków dotacyjnych w Funduszu Dróg Samorządowych. Inwestycja ma być realizowana w ciągu dwóch lat, w formule „zaprojektuj i zbuduj”, na ten cel mamy przygotowany program funkcjonalno-użytkowy. Przygotowany wniosek został wsparty przez posła Zbigniewa Chmielowca, który dostrzegł znaczenie tej nitki drogowej dla rozwoju nowodębskiej strefy gospodarczej. Ważne jest także skrócenie i ułatwienie dojazdu dla przedsiębiorców i pracowników strefowych pochodzących z powiatu kolbuszowskiego czy stalowowolskiego. Dla mieszkańców miasta to ograniczenie ruchu na głównej drodze dojazdowej do strefy – ul. Kościuszki, które winno przełożyć się na bezpieczeństwo i zdrowie.

Drugim wnioskiem, jaki burmistrz skierował do FDS, to dofinansowanie budowy łącznika ul. Zarzecze do DK9, którego projekt przygotowany został pod koniec ubiegłej kadencji. To ważny ciąg komunikacyjny dla tej części Os. Dęba, który ułatwiłby komunikację z miastem, a także uwolnił kolejne tereny inwestycyjne. Na to zadanie w budżecie zabezpieczona została kwota 300 tys. zł, a o podobną ubiegamy się z FDS-u.

Oba wnioski złożone do FDS-u zostały trafiły do Wojewody Podkarpackiego, a obecnie oczekują na decyzję Premiera o przyznaniu dotacji. Liczymy na to, że uzasadnienie, szczególnie dla drogi ul. Śmiśniewicza przekona donatorów o przyznaniu środków, bo przecież na strefie tworzony jest nie tylko dochód dla gminy (podatek od nieruchomości, udział w PIT czy CIT), ale także do budżetu państwa (PIT, CIT, VAT).

Inne zadania będą finansowane z budżetu własnego, dlatego ich wysokość jest taka, a nie inna, choć pewnie chciałoby się więcej. W Nowej Dębie planowana jest przebudowa części ul. Sportowej (80 tys. zł), zjazdy do działek mieszkaniowych przy ul. Kwiatkowskiego (60 tys. zł); na Os. Poręby Dębskie – ul. Drozdowska (100 tys. zł), Kanałowa (50 tys. zł); w Os. Dęba ma być opracowany projekt na ul. Ogrodową (50 tys. zł); w Alfredówce na osiedlu domków będzie realizowana pierwsza droga (120 tys. zł), w Cyganach – boczna Kamyczkowej (90 tys. zł), w Jadachach do Borku (70 tys. zł), w Chmielowie łączniki od Lipowej do Różanej (70 tys. zł) i od Kolejowej do Górki (50 tys. zł). Planowane są także dalsze prace nad odwodnieniem ul. Hubala – 100 tys. zł.

W dziale drogowym przewidziane są także wydatki na parkingi drogowe. Znajdziemy tu środki na parking przy bramie JW 2090 (130 tys. zł), na ul. Szkolnej przy hali targowej PSS (20 tys. zł, na projekt). Na parking przy ul. Tetmajera, dla którego mamy koncepcję, przewidziano środki na projekt techniczny (20 tys. zł), na wykonanie parkingu przy chirurgii naszego szpitala przeznaczona została kwota 120 tys. zł. Rozpoczną się prace przy przebudowie dróg wewnątrz Osiedla TSM – zaczniemy od miejsc parkingowych, na które w budżecie mamy 250 tys. zł.

Jeśli chodzi o wsparcie powiatu, to 350 tys. zł zostanie skierowanych na przebudowę ul. Szypowskiego, ważnej arterii komunikacyjnej przy nowodębskiej strefie. Będzie dokończony chodnik na ul. Kolejowej w Chmielowie – 160 tys. zł dofinansowania z gminy oraz zaprojektowany chodnik przy Belwederze (od Biedronki do Ośrodka Zdrowia, 25 tys. zł).

W ostatnich dniach media lokalne obiegła informacja o unieważnienie przetargu na opracowanie koncepcji budowy obwodnicy Nowej Dęby. Sytuacja ta wynikła z przeznaczenia przez GDDKiA O/Rzeszów na zadanie mniejszej kwoty niż oczekiwał wykonawca. Jak przekazał burmistrzowi poseł Z. Chmielowiec, w krótkim czasie ogłoszony zostanie kolejny przetarg, a zadanie nie jest w żaden sposób zagrożone.

UMiG

22 KOMENTARZE

  1. A propos dróg. Jakby Krystianek, po wydarzeniach w Rzeszowie, potrzebował łopaty do odśnieżania śniegu z dojazdu Muzeum Kozłowieckiego w Hucie Komorowskiej w ramach zajęć kursu spadochroniarskiego (jeśli zmieści się na liście oczekujących), ufunduje mu takową prywatnie. Byle tylko normalni ludzie nie musieli go więcej w mieście oglądać.

  2. Zostawcie ten parking przy TSM w spokoju, bo znając życie po wybudowaniu tego Waszego „porządnego” połowa aut, które obecnie tam stoją już się na nim nie zmieści.

  3. Co to jest 2,7 mln na drogi w skali roku. Pewna instytucja w listopadzie-grudniu potrafi wydać w tydzień do 1 mln zł na remont dróg.

  4. I najbardziej uczęszczana i najbardziej popularna trasa rekreacyjna w Nowej Dębie czyli Aleja Metalowca (Asfaltówka) zostanie zmieniona w trasę dojazdową do zakładów. A wystarczyłoby:
    1. Wykonać łącznik do drogi wykonanej przez Majdan Królewski ok. 70 m.
    2. Puścić alternatywną drogę przez istniejącą przy rampie wojskowej w Dębie Rozalin.
    3. Zostawić w spokoju najlepsze tereny rekreacyjne między Zakładami a Miastem.
    Pozdrawiam Inteligencję idącą na łatwiznę.

    • Ty asfalt postój w korkach do pracy. To inaczej będziesz śpiewał . Bardzoooo dobry pomysł czekamy z niecierpliwością oby jak najszybciej.

    • „I najbardziej uczęszczana i najbardziej popularna trasa rekreacyjna w Nowej Dębie czyli Aleja Metalowca (Asfaltówka) zostanie zmieniona w trasę dojazdową do zakładów. ”
      widać że dawno cię tam nie było
      asfaltu to juz tam nie widac
      tylko doły po robotach z wycieciami lasu i elektryfikacją linii kolejowej
      poza tym uczeszczana chyba bardziej jest trasa na tzw dawny objazd

      „A wystarczyłoby:
      1. Wykonać łącznik do drogi wykonanej przez Majdan Królewski ok. 70 m.”
      – dezamet sie nie zgodził i co mu zrobisz ??? sytuacja jak w misiu zamiast pro do ludzi to wielkie wojskowe tajemnice

  5. Pgz – przecież nie neguję powstania drogi alternatywnej tylko można przemyśleć inne wersje, a asfaltówka to nazwa którą jak powiesz to większość będzie wiedziała gdzie to jest. „Objazd” może i tak, ale ja nie piszę tylko o „rowerowcach”.

Skomentuj Asfaltówka Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here