Rusza Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna

24

Od 1 stycznia ruszą pierwsze kursy pociągów w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. To dopiero pierwszy etap projektu, w którym kursować będą pociągi z Rzeszowa do trzech miast. Podróżni na pewno pojadą już nowymi, wygodnymi  pociągami kupionymi na wyłącznie na potrzeby PKA.

PKA będzie uruchamiana etapami. Najpierw, 1 stycznia 2021 r., ruszą połączenia kolejowe z trzema miastami:

Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91)

Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91)

Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106) (Na razie w ograniczonym zakresie z powodu braku tzw. mijanek, które zostaną wybudowane)

Przed końcem 2021 roku, po zakończeniu prac związanych z elektryfikacją linii 71, zostaną uruchomione połączenia w relacji:

Rzeszów – Kolbuszowa – Rzeszów (linia 71)

Ostatnim etapem, który ruszy po wybudowaniu nowej linii kolejowej do lotniska w Jasionce, będzie połączenie w relacji:

Rzeszów – Jasionka – Rzeszów

Głównym założeniem PKA jest większa częstotliwość kursów. Kolej aglomeracyjna ma połączyć z Rzeszowem Dębicę, Przeworsk, Strzyżów i Kolbuszową oraz mniejsze miejscowości na tych trasach. Pociągi PKA uzupełnią ofertę połączeń regionalnych i wspólnie będą jeździć w godzinach szczytu co 30 minut, a poza nimi co godzinę. Natomiast w weekendy co dwie godziny.

Pierwsze połączenia w ramach PKA obejmują dni 1-3 stycznia, a pociągi kursować będą następująco:

Rzeszów – Dębica – Rzeszów

– Dębica odj. 6:01 – Rzeszów Gł. przyj. 6:40 /kurs. codziennie 1-3.I/

– Rzeszów Gł. odj. 13:00 – Dębica przyj. 13:39 – kursuje 2.I /sobota/

– Dębica odj. 16:00 – Rzeszów Gł. przyj. 16:39 – kursuje 2.I /sobota/

– Rzeszów Gł. odj. 21:18 – Dębica przyj. 21:57  /kurs. codziennie 1-3.I/

 Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów

– Rzeszów Gł. odj. 16:01 – Strzyżów przyj. 16:38 –  kursuje 2.I /sobota/

– Rzeszów Gł. 18:42 – Strzyżów przyj. 19:24 –  /kurs. codziennie 1-3.I/

– Strzyżów odj. 19:35 – Rzeszów Gł. przyj. 20:17 – /kurs. codziennie 1-3.I/

– Rzeszów Gł. odj. 20:30 – Strzyżów przyj. 21:08 – kursuje 2.I /sobota/

– Rzeszów Gł. odj. 23:44 – Strzyżów przyj. 0:21  – kursuje 2.I /sobota/

W relacji Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów pociągi PKA zaczną kursować od 4 stycznia.

W sumie, w dni robocze, od  4 stycznia tylko w ramach PKA będzie następująca liczba połączeń na dobę:

– 26 kursów w relacji Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów

– 22 kursy w relacji Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów

– 26 kursów w relacji Rzeszów – Dębica – Rzeszów

To daje łącznie 74 połączenia tylko w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Do tego dochodzą połączenia regionalne.

Operatorem PKA będzie spółka „PolRegio”, przewoźnik wyłoniony w trybie przetargu. Będzie on także realizował pozostałe połączenia regionalne na Podkarpaciu. Jest to ważne dla pasażerów, gdyż będą mogli korzystać z tej samej taryfy biletowej i honorowany będzie wspólny bilet ZTM Rzeszów. Umowa z PolRegio została podpisana w lipcu 2020 r., a jej wartość to niemal 466 mln złotych na obsługę PKA i połączeń regionalnych w latach 2021-2025.

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna powstaje w ramach dwóch projektów unijnych:

  1. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej: Zakup taboru wraz budową zaplecza technicznego” o wartości ponad 337 mln złotych.
  2. Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” – jej wartość to 370 mln złotych.

W ramach pierwszego projektu kupionych zostało 10 nowych pociągów. W planach jest też hala technologiczna do przeglądów i napraw z myjnią wraz z układem torów technologicznych i postojowych – na budowę tej inwestycji trwa procedura przetargowa. W tym celu przebudowany zostanie układ torowy na stacji PKP Rzeszów – Staroniwa, a także powstaną nowe lub zostaną zmodernizowane stare urządzenia sterowania ruchem.

W ramach tego projektu wkład własny województwa podkarpackiego wynosi już aż 220 mln złotych. Oprócz tego z budżetu samorządu za prawie 35 mln zł opłacona zostanie obsługa serwisowa, naprawcza i utrzymanie nowych pociągów w kolejnych latach.

Drugi projekt unijny obejmuje budowę zupełnie nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka i rozbudowę infrastruktury przystankowej i okołoprzystankowej na liniach, gdzie będą  kursować pociągi PKA. W ramach tego projektu mają powstać między innymi nowe przystanki, perony oraz tzw. mijanki czy parkingi park&ride. W ramach przetargu została już wyłoniona firma, z którą 7 grudnia została podpisana umowa. Zadaniem lokalnych samorządów będzie budowa niezbędnych dróg i parkingów park&ride.

0

24 KOMENTARZE

  1. Dlaczego władze nie lobbowały na rzecz włączenia Nowej Dęby do tego projektu ? Nie wiem czy wiecie ale Nowej Dęby nie ma też na liście miast z po łączeniem kolejowym z CPK a np. Nisko jest.

    +14
    • Bo przyjęte jest że mają rozwijać się miasta Powiatowe, proszę zauważyć jak dzielone są fundusze, fundusz rozwoju ostatnio w grudniu 2020 PiS rozdawało samorządom fundusze i przykład Kolbuszowa i Stalowa Wola po 15 mln Nowa Dęba 4mln a np. Rzeszów 0zł
      Jeśli Kolbuszowa ma roczny dochód na 2021 r. 147mln zł a Nowa Dęba około 80 mln zł to gdzie idą największe dotacje? Do miejscowości które mają większe dochody i gdzie rozwój jest większy gdzie warto inwestować, stąd rok w rok dotacje z Unii czy z partii idą do konkretnych samorządów, małe miasta często mają większe dochody i dotacje niż te większe. Przykład głogow małopolski 150mln zł dochody gminy a miasto niewiele mniejsze od Nowej Dęby a dochody wiele większe.

      +3
  2. I po co ten artykuł skoro i tak Nowej Dęby nie dotyczy tylko jak zwykle Kolbuszowa czy nasi rajcowie nie maja nic do powiedzenia

    +19
    • Rajcy mają tylko Bardzo Dużo do Gadania lecz na Inne tematy . Działki Bloki Burmistrz i Oczywiście Inicjatywy z których tyle wychodzi co Kot Napłakał ..

      +4
  3. Powstanie przystanek Kolbuszowa Górna, oraz zostanie rozbudowana stacja kolejowa w Kolbuszowej która i tak jest 3 razy większa od stacji w Nowej Dębie. Powstaną mijanki na trasie Rzeszów-Kolbuszowa, po remoncie na nowoczesną stacje PKP-PKS Kolbuszowa będzie poczekalnia na PKP gdzie podróżni będą czekać na pociąg, zaś przy ul.Fabrycznej w Kolbuszowej ukończony został projekt parkingi parkuj i jedź z nową ulicą i stojakami na rowery oraz parkingami, dodatkowo powstać ma parking na kolejne 60 miejsc w ramach podmiejskiej koleji na którą Kolbuszowa dostała 3.5 mln zł. Nowe kolejne perony będą dostosowane pod Podkarpacką kolej Aglomeracyjną. Zasługa chmielowca tak jak Lokalny Fundusz gdzie tylko Kolbuszowa i Stalowa Wola na całe województwo dostała na rozwój po 15 mln a np. Nowa Dęba zaledwie 4 mln zł.

    +4
    • Kolbuszowa owszem ma stację kolejową, ale już Nowa Dęba nie – bo jest to tylko przystanek osobowy. Stacja owszem była by (ale tylko tam gdzie jest stacja towarowa Dęba – Rozalin) gdyby nasz sołtys o to zabiegał. Jego nawet nie interesowało aby stacja która , która jakby nie było – leży w granicach miasta zmieniła nazwę – i tak mamy przedwojenną nazwę DĘBA-ROZALIN.
      A dlaczego tylko tam może być stacja? Ano dlatego – że na stacji kolejowej osobowej tory powinny leżeć poziomo, żadnych pochyłości.

      +1
  4. Jednym słowem RKL rządzi , a polana NDęba , którą co niektórzy z rozpędu nazywają miastem znowu w czarnej d…..e . Pocieszać się będzie trzeba „obwodnicą” co to wjazd na nią pewnie będzie też gdzieś na terenie RKL-u … heh

    +7
    • Jednym słowem macie jakieś kompleksy dziwne. To są dwa miasteczka mała i tak już będzie, nie zmieni tego jakaś kolej aglomeracja. Jak zniknie powiat w Kolbuszowej to tam będzie cieniutko.

      +2
    • Bo powiaty generalnie powinny zniknąć, a takie małe i bezsensowne jak kolbuszowski znikną na pewno w niedługim czasie.

      +3
  5. Kolbuszowiak: reforma PiS zapowiadała likwidację powiatów, na liście z 2015 roku nie ma powiatu Kolbuszowskiego są powiaty Bieszczadzcki, czym różni się POWIAT KOLBUSZOWSKI od np.Mieleckiego? Niczym a proszę zauważyć że powiaty mają ten sam zakres działań a np.powiat KOLBUSZOWSKI jest większy obszarowo od Powiatu Tarnobrzeskiego, niewiem co Pan rozumie za słowem bezsensowny powiat KOLBUSZOWSKI który istnieje ponad 20 lat, są tu wszystkie w kolbuszowej urzędy trafiają tu spore dotacje, miasto się rozwija, planuje się włączyć do Kolbuszowej kilka ościennych wśi, gdyby nie to że Kolbuszowa jest stolicą powiatu dziś nie byłoby w kolbuszowej nic a takto proszę zauważyć jednostki powiatowe np.Szpital czy też policja straż pożarna itp. Sprzęt budynki które są systematycznie dotowane, choćby szpital który jako jeden nie liczny w województwie nie jest zadłużony a doposażony wygląda jak nowo wybudowany budynek, wszystko nowe świeżutkie itp. To zasługa władz powiatu, fakt brakuje lekarzy ale to wszędzie. Drogi powiatowe w Powiecie są praktycznie wyremontowane a proszę zobaczyć Nowa Dęba nie jest powiatem i powiat Tarnobrzeski nie jest skłonny do remontów dróg w gminie Nowa Dęba, proszę zauważyć jakie są plusy bycia Powiatem, po za urzędami chętnie w kolbuszowej budują się sklepy przychodzą markowe sklepy otwierają się wielkopowierzchniowe markety itp. Ja się osobiście kolbuszowej nie wstydzę bo rozwój widać, kiedyś nie było strefy powstały dwie na których powstało kilka zakładów, w całej praktycznie kolbuszowej są asfaltowe drogi, powstaje kolejna dzielnica przemysłowa, piękna rewitalizacja miasta bulwary fontanny scena dom opieki dom religiny, deptak czy tez za prawie 7mln zł dworzec, w 2021 roku rusza budowa lądowiska dla helikopterow na potrzeby szpitala, ciągle największe dotacje przyznawane przez PiS trafiają do Kolbuszowej, gdyby Kolbuszowa w przyszłości straciła status Powiatu będzie wszystko bo inny powiat utrzyma 80% instytucji, może zniknie starostwo powiatowe. Proszę zauważyć jak dużo ludzi przyjezdnych jest każdego dnia w kolbuszowej, jak przedsiębiorstwa otwierają tu hotele i restauracje, porównując małe miasta mogę śmiało powiedzieć że Kolbuszowa to piekne miasto a będzie jeszcze ładniejsze po drugim etapie rewitalizacji, szkoda ze pan ,,kolbuszowiak,, nie docenia tego ze Kolbuszowa się rozwija, ostatnio w TVP Rzeszów burmistrz Kolbuszowej stwierdził że jako nie liczna gmina radzimy sobie w czasach pandemii bardzo dobrze a takich gmin jest na Podkarpaciu zaledwie 5. Proszę zauważyć dochody gminy Kolbuszowa 147 mln zł na 2021 rok zaś Nowa Dęba około niewiele ponad 80 mln zł to widać gdzie jest rozwój praca i przyszłość. Jakby tak było źle w kolbuszowej to by developer nie budował bloków a juz kolejne i kolejne się będą budować, jakby było tak źle to by nie było tu nic.

    0
    • Powiaty są niepotrzebne i bardzo kosztowne ale jest sporo ludzi z politycznymi koneksjami którzy dużo by stracili gdyby je zlikwidowali i dlatego jeszcze istnieją. Ktoś kiedyś będzie musiał je zlikwidować, a na początek pójdą te które są małe.

      Mieszkająca w powiecie Kolbuszowej w jednej wiosce nie widzę żadnego sensu istnienia tego powiatu, drogi zawsze zasniezone, każda inwestycja jest prowadzona przez gminę nawet jak jest w kompetencji powiatu, starostwo to banda niekompetentny ludzi ściśle powiązanych rodzinnie. Budowa domu czy jakiekolwiek sprawy to męka. Ale to nie o tym, kolbuszowa jest miasteczkiem tak jak nowa dęba i tak zostanie nie rozumiem po prostu jakichś dziwnych radykalnych opini że kolbuszowa wystrzelił a deba to wioska, jedno i drugie to miasteczko,l i tak zostanie. każdemu podoba się co innego dla mnie kolbuszowa jest brzydkim miastem beznadziejnie rozplanowanym. Nigdy nie chciał bym tam mieszkać wolałbym Dębe, a taki płacz i zazdrość są śmieszne, kompleksy bo oni mają 3 biedronki a deba 1, albo kolej aglomeracja która jest tylko propaganda bo nic się nie zmieni było 30 minut będzie 25, a tu płacz bo deba nie będzie w tym systemie. Nawet jakby była to co to zmieni? Musielibyscie przenieść deba tam gdzie jest Głogów wtedy była by lepsza komunikacja.

      +1
    • Pięknie z tego wynika że kolbuszowa rozwija się kosztem sąsiednich gmin które wchodzą w skład powiatu. Dotuje się kolbuszowę nieproporcjonalnie dużo, a wokoło nic sie nie dzieje wszyscy płacą podatki na powiat a kasa idzie tylko na miasto. Super dla Kolbuszowej gorzej dla mieszkańców np Niwisk.

      Różnica między mieleckim a kolbuszowskim? Ludność powiatu mieleckiego 136 660 osób a kolbuszowskiego 62 000, budynek starostwa kosztował, urzędnicy kosztują a ludzi dwa razy mniej. Faktycznie sensowne to jest.

      +3
  6. Odp Kolbuszowiak
    Są Miasteczkami ale są miejscowości które się rozwijają i mają potencjał i te które stoją w miejscu tak jak jest to w przypadku Nowej Dęby, większych głupot że Kolbuszowa jest brzydka i źle rozplanowana nie słyszałem nigdy, po prostu wyczuwam tutaj pana zazdrość że Kolbuszowa pod wieloma względami jest aż bardziej rozwinięta niż Nowa Dęba, w tym roku Kolbuszowa znalazła się w złotej setce gmin zaś Nowa Dęba daleko w tyle, i nie tylko bo np.Szkoły, szpital, zawsze w Kolbuszowej jest na podium a np. Nowa Dęba w tyle, czy też jeśli chodzi o dotowanie, pisanie że Kolbuszowa jest źle rozplanowana to czysty pana wymysł, jest dobrze zabudowana, nie jest zalesiona jak Nowa Dęba, przez Kolbuszową krzyżują się 2 drogi krajowe miasto jest idealnie rozbudowane jeśli chodzi o ulice, powstało wiele ulic przejazdów, nie jest jak dawniej że z jednej części miasta jechało się mostem koło policji, teraz są obwodnice tj.Kolbuszowa-Sędziszów, obwodnica Kolbuszowa – werynia i dalej, czy też most na nilu kierunek Mielec, dawnej był tylko most na nilu koło Policji, usytuowanie miasta sprzyja mieszkańcom przedsiębiorcom i inwestorom, nie słyszałem aż takich głupot o złym rozplanowaniu, obserwuje co się tu dzieje co się dzieje w Nowej Dębie w Mielcu itp. kiedyś Głogów Małopolski 6 tyś miasteczko dziś jest większe od Nowej dęby i Kolbuszowej, powstają nowe sklepy itp. ale to zasługi władzy, jak jest władza dobra to i miasto się rozwija, kiedyś pamiętam jak Mówiono że Kolbuszowa to dziura dziadostwo itp. dziś każdy mówi że to całkiem inne miasto, zasługi dla włodarzy, myli się pan, małe miasta dzielą się na lepsze i gorsze na słabo rozwinięte i mocno rozwinięte, co do inwestycji prowadzonych przez Powiat proszę zapoznać się z ustawą o Powiatach która jasno mówi że każda Gmina w Powiecie ma obowiązek wspólnie z Powiatem realizować inwestycje np.drogowe. pisanie głupot to inaczej wyssane bajki, każdy powiat w Polsce ma to samo, pan może nie wie że np.Powiat Mielecki ma ten sam problem co Kolbuszowski, po za placem Gryczmana nie ma nic ładnego w Nowej Dębie, w Kolbuszowej prócz placu Wolności jest piękna synagoga, deptak przy ul.Parkowej, Muzeum Kultury ludowej tj.skansen przy ul.Wolskiej czy też Muzeum oficyna przy ul.Kośćiuszki, dziwie się że podobają się panu drzewa i plac Gryczmana bo nic innego w Nowej Dębie nie ma, chyba że Poligon ale na niego jest wstęp wzbroniony. Nowa Dęba potrzebuje silnego burmistrza a nie takiego jak obecnie, pan się śmieje z Kolei aglomeracyjnej ale nie zdaje sobie pan sprawy że to prestiż dla miasta że częste i tańsze połączenia że inwestowane są pieniądze w miasto bo Kolbuszowa dostała na ten cel aż 3,5 mln zł dzięki czemu powstała Ulica Fabryczna, oświetlenie parkingi oraz stojaki na rowery, będą budowane kolejne parkingi parkuj i jedz, rozbudowywana stacja PKP o kolejne perony. dziwi mnie fakt że Podmiejska Kolei Aglomeracyjna nic nie zmieni. tak jak Uniwersytet Rzeszowski wybudował za ponad 16 mln zł Instytut Biotechnologii w Weryni i gdzie powstanie Kardiochirurgia i będą kształcić się na niej lekarze, to też nic nie zmieni? interesuje się samorządami i przyznam szczerze że powielanie tak jak pan to robi fałszywych informacji wprowadza czytelników w błąd a rzetelność jest ważna.

    +2
    • Naprawdę nie zazdroszczę nic Kolbuszowej. Korki, bezsensowne rozplanowanie, brzydkie. Głogów jest jaki jest bo stała się przedmieściami Rzeszowa a władza nie ma tu za dużo do rzeczy.

      Powtarzam, kolbuszowa rozwijaj się może do szybciej niż dęba ale kosztem miejscowości które są w powiecie Kolbuszowskim, które muszą robić wszystko same a do kasy się muszą dorzucać wspólnej które idzie w całości na miasto kolbuszowa. Jak zlikwidują powiat kolbuszowski a zlikwidują kasę a się skończy i będzie cieniutko, nic nie zazdroszczę naprawdę nie chciał bym tam mieszkać

      0
    • Ciekawe rzeczy,w Kolbuszowej krzyżują się dwie drogi krajowe, hmmm 9 jest ale druga krajowa to nie wiem jaka.

      Druga sprawa nowa deba nie stoi w miejscu, trochę się jednak dzeiej np. Nowe ulice na strefie i nowe bloki wykupione przed wybudowaniem a w Kolbuszowej wolne do tej pory stoją mieszkania a blok wybudowany 2 lata temu.

      Przykład szpitala to już wogole jakieś jaja. W Kolbuszowej wszystko likwidują, położnictwa nie ma z powiatu kolbuszowskiego kobiety rodzą w Dębie Mielcu i Rzeszowie, faktycznie szpital fantastycznych.

      Co jest ładne to kwestia gustu dla mnie kolbuszowa jest brzydka i źle zaplanowana, i nie widzę tam nic ładnego, skansen tak ale oprócz tego nic, zero ładu i składu ani czegoś ładnego, same drzewa w Dębie dla mnie są już wystarczającym powodem żeby uznać Dębe za ładniejsza a jest jeszcze zalew, proste ulice rozplanowania zabudowa, prosty przebieg krajowki.

      0
    • Rzetelność jest ważna napisał człowiek który mówi o dwoc h krajowkach w Kolbuszowej oraz o Ty jak gminy powiatu kolbuszowskiego zgodnie z ustawą powinny wspomagać powiat w zadaniach powiatu,więc po co ten powiat? Hmmm?????????????????

      Poza tym jest tak że np. Gminą i powiat po pół dzieła koszty inwestycji drogowej ale w gminie Cmolas jest tak że powiat 0 procent a gminą 100 za budowę drogi. Proszę sprawdzić i nie wprowadzać czytelników w błąd. Czemu gminą niwisk i Cmolas chciały się jakiś czas temu odłączyć od powiatu kolbuszowskiego?? Chętnie się dowiem bo ciekawe rzeczy tutaj przeczytałem, rozmawiamy o tym samym miejscu a jakby o innym, pewnie z perspektywy mieszkańca Kolbuszowej fajnie że okoliczne miejscowości wpłacając do wspólnej kasy a z niej idą tylko inwestycje na miasto, a gminy muszą same wszystko robi, gorzej to wygląda z drugiej strony wplacamy do kasy i nie mamy nic z tego bo powiat nie ma kasy już na małe wioski tylko na miasto,dlatego lepiej żeby tego powiatu nie było wszystkie gminy powiatu kolbuszowskiego by oddetchnely i się mocnej rozwijały tak pasożyty na nich powiat z miastem Kolbuszowa które zagrania dla siebie wszystko i takim oto sposobem się rozwija.

      0
  7. Odłączenie się Majdanu, Komorowa i Cmolasu od gminy Nowa Dęba było zorganizowane przez Mariana Kszaklewskiego. W nagrodę za współudział w operacji ch..j pamięci Tadeusz Cebula dostał bułeczkę

    +3

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here