Świat cyfrowy nieustannie się zmienia, podobnie jak każdy członek Twojej grupy docelowej, więc ogromną częścią udanego marketingu cyfrowego jest wiedza o trendach. Trendy mogą pojawiać się i znikać w świecie marketingu równie szybko, jak w modzie, technologii czy popkulturze. Ale dość łatwo jest wyprzedzić nawet bardzo zaawansowanych pod tym względem konkurentów, trafiając po prostu w świeży trend, który wkrótce rozleje się po całym świecie. Tak między innymi postępuje kasyno ICE, które znane jest z doskonałego przewidywania tego, co w najbliższej przyszłości stanie się popularne w branży gier hazardowych — i realizuje to już teraz.
Analizując trendy w przeszłości i będąc świadomym zachodzących zmian, eksperci ds. marketingu na całym świecie mogą uzyskać całkiem niezłą wiedzę na temat tego, co czeka nas w nadchodzącym roku. Na przykład w 2021 r. osoby i firmy na całym świecie musiały całkowicie zmienić swoje codzienne rutyny i sposoby działania w wyniku pandemii COVID, jednego z najbardziej wstrząsających globalnych problemów, jakie dotknęły nas od dłuższego czasu. A to oznacza, że przez kilka kolejnych lat branże na całym świecie będą nadal reagować i dostosowywać się do związanych z tym zmian.
Jakie trendy możemy wskazać już dziś?
Oto bliższe spojrzenie na najważniejsze trendy w marketingu cyfrowym, jakie możemy dziś wskazać:
Treści interaktywne
Media społecznościowe nieustannie łączą konsumentów i marki, od których oni kupują, na wielu ekscytujących nowych poziomach. A to oznacza, że wciąż ewoluuje idea tego, co to znaczy mieć relację z marką. Tak, Twoi klienci chcą komunikować się z Tobą na bardziej osobistym poziomie. A najlepszym do tego rozwiązaniem są spersonalizowane treści interaktywne będące od jakiegoś czasu jednym z najszybciej rozwijających się trendów w marketingu i można się spodziewać, że utrzyma się to przez kolejne lata.
Świetne przykłady takich treści interaktywnych to między innymi:
- Filmy oparte o wirtualną rzeczywistość, panoramy dynamiczne w zakresie 360 stopni i obrazy 3D.
- Pomocne narzędzia, takie jak interaktywne kalkulatory i formularze.
- Materiały marketingowe oparte o technologię rozszerzonej rzeczywistości.
- Wszelkiego rodzaju ankiety, quizy i kwestionariusze.
W rzeczywistości warto zauważyć, że treści interaktywne są dwukrotnie bardziej angażujące niż treści statyczne.
Marketing konwersacyjny
W interesie budowania coraz bardziej osobistych relacji między markami a konsumentami, coraz więcej firm przyjmuje konwersacyjne podejście do wielu aspektów komunikacji z odbiorcami, w tym poprzez marketing konwersacyjny. Kiedy dzisiejsi konsumenci chcą skontaktować się z firmą, nie chcą czekać całymi dniami, a nawet godzinami na odpowiedź, a marketerzy na całym świecie to zauważają.
Według badań eksperckich aż 82 procent współczesnych konsumentów oczekuje natychmiastowej odpowiedzi od firmy, jeśli mają pytania lub wątpliwości. Marketing konwersacyjny eliminuje zgadywanie i zastępuje je dawaniem klientom tego, czego chcą, wykorzystując styl komunikacji skoncentrowany na dialogu w celu zwiększenia zaangażowania i konwersji potencjalnych klientów.
Przykłady praktyczne obejmują na przykład:
- Spersonalizowaną komunikację oparte o e-maile.
- Chatboty i wirtualnych sprzedawców.
- Spersonalizowane media, takie jak wideo.
- Dedykowanych menedżerów i agentów dla ważnych klientów.
Piękno marketingu konwersacyjnego polega na tym, że można z niego korzystać za pośrednictwem niemal każdego kanału, dzięki czemu poznawanie klientów w miejscu ich zamieszkania jest łatwiejsze niż kiedykolwiek.
Wyszukiwanie głosowe
Czy kiedykolwiek zacząłeś przeszukiwać sieć, werbalnie zadając pytanie swojej wirtualnej asystentce Alexa lub asystentowi Google, zamiast wpisywać je w przeglądarce lub aplikacji? Jeśli tak, to znasz już zalety wygodnego wyszukiwania głosowego. Staje się ono ogromną częścią sposobu, w jaki prawie każdy znajduje informacje, których szuka. Obejmuje to informacje o produktach, usługach lub markach, którymi są zainteresowani użytkownicy.
A im bardziej zniuansowane i specyficzne stają się opcje, takie jak Alexa czy Asystent Google, tym wygodniej będzie korzystać z nich konsumentom na całym świecie. W obecnej sytuacji każdego miesiąca odbywa się ponad miliard wyszukiwań głosowych, a ponad 20 procent wszystkich wyszukiwań w sieci to wyszukiwania głosowe. Ponadto prawie połowa wszystkich osób twierdzi, że codziennie korzysta z wyszukiwania głosowego, a nieco ponad połowa wyraźnie stwierdziła, że użyła go do wyszukiwania informacji o firmach w swojej okolicy.
A co to oznacza dla Twojej kampanii marketingowej? Reklamy aktywowane głosem są tuż za rogiem, co oznacza, że przygotowanie się do tego już teraz może sprawić, że Twój materiał audio może zostać wybrany przez Alexę lub Google w odpowiedzi na wypowiedziane zapytanie. Wirtualni asystenci w końcu zaczną zwracać sponsorowane treści wraz z odpowiednimi odpowiedziami. Zacznij myśleć o sposobach włączenia tych zmian do swojej kampanii marketingowej raczej wcześniej niż później.
Geofencing
Marketing oparty na lokalizacji istnieje już od jakiegoś czasu, ale ewoluuje w ekscytujący sposób, o którym każdy marketer cyfrowy będzie chciał być świadomy. W szczególności geofencing to innowacyjna technika marketingowa, która ma rosnąć wykładniczo w następnych latach, wraz z rosnącym znaczeniem technologii mobilnej. Geofencing przenosi marketing lokalizacyjny na wyższy poziom dzięki wybieraniu konsumentów w czasie rzeczywistym, gdy fizycznie zmieniają oni swoje lokalizacje.
Na przykład obszar docelowy dla określonego sklepu lub restauracji może mieć promień jednej lub dwóch mil. Jeśli użytkownik wejdzie w ten promień, może otrzymać SMS-a lub powiadomienie push zawierające odpowiednią wiadomość reklamową. Geofencing jest obecnie używany, aby pomóc konsumentom szybciej zlokalizować usługi, których mogą potrzebować. Na przykład powiązane reklamy eliminują domysły związane z potrzebą zatankowania, znalezienia miejsca do zjedzenia czegoś lub zapewnienia sobie noclegu podczas podróży.
A ponieważ ludzie uważają takie powiadomienia za naprawdę pomocne, współczynniki konwersji są tutaj naprawdę wysokie. Spodziewaj się, że geofencing stanie się to jeszcze ważniejszy dla firm wszelkiego rodzaju, które potrzebują niezawodnego sposobu na przyciągnięcie większej liczby użytkowników cyfrowych przez drzwi do fizycznej lokalizacji.
Ale nie zapomnij na koniec o tym, że skuteczne kampanie marketingowe należy zacząć od dokładnego zaplanowania wszystkich działań, bo wspaniałą rzeczą w trendach marketingu cyfrowego jest to, że są one nie tylko potężne, ale przede wszystkim to, że są one również przewidywalne, więc wystarczy trochę badań i planowania, aby wyprzedzić konkurencję i uzyskać pożądane wyniki.