Stworzenie odpowiedniej nazwy dla produktu lub firmy okazuje się nie lada wyzwaniem. Obecnie mamy bowiem do czynienia z ogromną konkurencją na rynku. Nic w tym dziwnego, iż właścicielom firm, które dość długo budowały swoją renomę, zależy na utrzymaniu konkretnej nazwy, jak i na jej prawnej ochronie. Najlepszym wyjściem w tej sytuacji jest rejestracja znaku towarowego. Co należy wiedzieć, zanim rozpocznie się cały proces? Z jakimi kosztami będzie miał do czynienia przeciętny przedsiębiorca?
Jak zastrzec znak towarowy?
Zastrzeżenie znaku towarowego to jedno z działań, które powinien podjąć każdy przedsiębiorca. Jednak do tego zadania należy się dobrze przygotować. Na starcie należy ocenić zdolność odróżniającą znaku, a także zweryfikować bezwzględne przesłanki do odmowy rejestracji. Koniecznością jest również ustalenie znaków kolizyjnych. Końcowym efektem tych działań jest poprawnie wypełniony wniosek, który należy przedłożyć w Urzędzie Patentowym RP.
Wniosek można złożyć samodzielnie lub za pośrednictwem pełnomocnika. Każde zgłoszenie otrzyma indywidulany numer. Data wpływu wniosku z kolei rozpoczyna bieg terminu rejestracji.
Zastrzeżony znak towarowy jest doskonałym zabezpieczeniem dla przedsiębiorstw, które włożyły ogrom pracy i serca i nie chcą, by osoby trzecie wykorzystały to wszystko na swoją korzyść.
Etapy, które należy przejść, by zastrzec znak towarowy
Proces rejestracji znaku towarowego podzielony jest na konkretne etapy. Na początku należy wyróżnić etap badań, w którym ekspert urzędu patentowego sprawdza poprawność wypełnionego wniosku i bada znak pod kątem występowania bezwzględnych przesłanek odmowy rejestracji znaku towarowego.
Kolejny krok to publikacja zgłoszenia w Biuletynie Urzędu Patentowego, który rozpoczyna tzw. okres sprzeciwowy. Trwa on trzy miesiące, jest to czas, w którym osoby trzecie mogą wnieść sprzeciw do rejestracji zgłoszonego znaku.
Kolejnym etapem, który może wystąpić, ale tylko pod warunkiem wniesienia sprzeciwu, jest postępowanie sprzeciwowe. Wówczas strony mają czas na przedstawienie swoich argumentów, a ekspert urzędu patentowego na ocenę podstawy zgłoszenia sprzeciwu.
Po pozytywnym rozpatrzeniu wszystkich powyższych etapów następuje rejestracja znaku towarowego. Na początek urząd wydaje decyzję dotyczącą warunkowego przyznania ochrony, po czym przedsiębiorca ma określony czas na uregulowanie wszelkich opłat. Kiedy całość zostanie opłacona, urząd wydaje świadectwo, a zarejestrowanemu znakowi nadaje numer ochronny.
Jakie opłaty urzędowe wiążą się z rejestracją znaku?
Koszt rejestracji znaku towarowego może być różny i jest uzależniony od ilości wskazanych klas towarowo-usługowych zgłoszonego oznaczenia. Nierzadko koniecznością jest też opłacenie rzecznika patentowego bądź kancelarii brandingowej.
Skorzystanie z profesjonalnej pomocy specjalisty jest jak najbardziej wskazane, biorąc pod uwagę mnogość zarejestrowanych do tej pory znaków oraz ewentualne problemy, jakie mogą wystąpić w czasie samodzielnej rejestracji znaku.
Opłaty dotyczące rejestracji znaku dzielone są na jednorazowe oraz na okresowe. Wśród opłat jednorazowych znajdziemy:
- 450 zł — zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie towarowej w wersji tradycyjnej,
- 400 zł — zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie towarowej w wersji elektronicznej,
- 100 zł — dopłata za oświadczenie o korzystaniu z pierwszeństwa,
- 120 zł — dopłata za każdą klasę towarową powyżej 1 podstawowej,
- 90 zł — opłata za publikację zarejestrowanego znaku w WUP.
Opłaty okresowe obejmują:
- 400 + 30% PLN – opłata za każdą klasę towarową wniesioną w sześciomiesięcznym terminie po upływie poprzedniego okresu ochronnego,
- 200 zł — za wniosek o przedłużenie prawa ochronnego
Z perspektywy przedsiębiorcy, powyższe kwoty nie wydają się wysokie i z pewnością zwrócą się w stosunkowo krótkim czasie. Natomiast korzyści związane z dochodzeniem praw do wyłączności posiadanej marki są często bezcenne.
Materiał Partnera