„Z dziejów Majdanu Królewskiego” – to tytuł książki księdza Marka Flisa, która właśnie zdobywa uznanie wielu miłośników historii regionu.
Zawierająca bogatą historię Majdanu książka rozpoczyna się od prehistorii i początków osady, i prowadzi czytelnika przez życie społeczne, oświatowe i kulturalne, wydarzenia historyczne, które zaważyły na rozwoju tej miejscowości, a kończy się na wydarzeniach wieku XX, stawiając kropkę w czasach PRL-u i początkach przemian.
W książce znajdziemy wiele mało znanych faktów z życia Majdanu, m. in. opis projektu związanego z budową kanału wodnego i portu w tej miejscowości, który miał powstać na początku XX wieku.
Publikacja pełna jest też archiwalnych zdjęć i dokumentów pochodzących od osób prywatnych, bibliotek, archiwów i źródeł internetowych. Znajdziemy w niej m.in. fotografie z czasów okupacji niemieckiej, zdjęcia z okresu międzywojennego przedstawiające mieszkańców Majdanu, architekturę, fragmenty map, ale też i fotografie współczesnego Majdanu dokumentujące zmiany, które zachodziły na przestrzeni lat.
Jak pisze w zakończeniu książki ks. Marek Flis, przedstawiony zarys dziejów miejscowości Majdan Królewski nie wyczerpuje wszystkich zagadnień związanych z historią tego miejsca, ale, jak wyraża nadzieję autor książki, stanowi znaczący przyczynek do jej poznania, pogłębienia i doprecyzowania.
Ks. Marek Flis, proboszcz Parafii pw. Matki Bożej Królowej Polski w Sandomierzu, to rodowity nowodębianin mieszkający na Porębach Dębskich, tej części miasta, której właściwie bliżej do Majdanu Królewskiego, niż do samej Nowej Dęby. Stąd też i sentyment autora książki właśnie do Majdanu, gdzie był ochrzczony, uczył się tamtejszej szkole podstawowej, odbył mszę prymicyjną i którego historię zaczął zgłębiać jeszcze w czasach seminarium duchownego, czyli od lat 1985 – 1991. Gromadzenie kompletu materiałów zajęło więc wiele lat. Jak mówi ks. Marek Flis było to na początku bardziej hobbystyczne zbieranie, niż zamysł pisania książki. Ten ostatni narodził się właściwie w ubiegłym roku, w czasie pandemii i ostatecznie zaowocował tegoroczną książką.
/ Powiat
Gdzie można zanabyc niniejszą pozycję?
A jakaś informacja gdzie można nabyć tę książkę?
Majdan, Majdan …? Czy to chodzi o tą tatarską osadę między Grabiną a Komorowem.
Nie, to demba
Przed Wojna wiekszosc mieszkancow Majdanu stanowili Zydzi
Akurat w Majdanie tak nie było, w Majdanie , w Baranowie i w okolicy było ich ok. 500-set, czyli przyjmując, że w Majdanie było ich od 250 do 300-stu Żydzi nie mogli stanowić większości mieszkańców Majdanu. Większość rzemiosła i handlu była jednak w rękach żydowskich, ale było stosunkowo wielu rzemieślników polskich, nawet knajpę prowadził Polak..
Napewno można kupić u Księdza proboszcza Majdanu .Ogłaszał w niedziele ze można nabyć w zachrystii.
nie zachrystia a zakrystia
Proszę o podanie informacji gdzie można nabyć książkę, pozdrawiam
Książka jest dostępna w Parafii Majdan Królewski
A co nas ND obchodzą majdańskie blokowiska? A zapomniałem coraz więcej Majdanu mieszka w blokach w ND.
Wielu mieszkańców ma przodków pochodzących z Majdanu. Zreszta tak naprawdę większość mieszkańców ND ma korzenie rozsiane po całej Polsce, bo miasto zostało zasiedlone przez przyjezdnych, dlatego zawsze mnie śmieszy to wywyższanie się jeśli chodzi o bycie „z miasta” gdzie większość wywodzi sie ze wsi. Pozdrawiam
@Napływowy – gdzie się Głuch wywyższa, wiem skąd pochodzę i moi przodkowie i nie jest to Majdan. Jesli jesteś tak wielce dumny, to nic nie zrobię, wracaj do Majdanu :(
Kieds a moze jeszcze jest akualne powiedzenie „oddam wyzsze wyksztalcenie za majdanskie pochodzenie”.
W 1938 roku rozpoczęto budowę osiedla mieszkaniowego dla przybywających z różnych stron Polski fachowców, głównie kadry technicznej.
Więc jak ktoś może mówić że wywodzi się rodem z dęby jak to historia miasteczka puki co z krótką historią….
I 'póki’ co, z brakiem ukończonej podstawówki….
Potomków kadry technicznej która budowała dębski COP można policzyć na palcach jednej ręki.Duża część obecnych mieszkańców to zstępni wszelkiej maści fachowców z całego kraju przybyłych po II-giej wojnie z PRL-owskimi nakazami pracy a także inteligencji z kresów która uciekła spod noża ukraińskich rezunów.Jednak zdecydowana większość to synowie i córki chłopów z okolicznych wiosek.Spójrzmy na osiedle północ,nie darmo utarło się powiedzenie że to ,,hamburg”Dlaczego?Ano dlatego że składa się w większości z chamów i burków. Proszę zapytać się pierwszego z brzegu,,s kund żeś”Jak ma honor i nie wstydzi się swojego pochodzenia to Ci odpowie ,,z krzuntki”
Sam jestem ze wsi czego się nie wstydzę.Co prawda nie z Krzuntki ino z Porąb ale zawsze będę ,,wieśniakiem”
Majdan był już na mapach kiedy Dęba była tylko letnią chatą leśnego smolarza położoną nad bagiennym stawikiem…
Mietek, tacy najbardziej nadawali sie na sekretarzy zbrodniczej orgganizacji zwanej PZPR
Ktosiu gowno prawda bylo wielu i malo masz palcow
@Anonim,potrafisz tylko ujadać jak ten wiejski kundelek zza płota.
Wskaż tych potomków budowniczych COP-u mieszkających w Nowej Dębie. Jakoś zbyt wielu doliczyć się nie mogę.
Powiem krótko wściekły kundelku.Głupim byłeś,głupim jesteś,głupim zdechniesz.
Możesz mnie obrażać,ujadać,lotto mi to.Świadczyć to będzie o (T) twojej bezgranicznej głupocie.
Ktosiu ,nie obrazaj HAMIE wsioku z Drozdowa
Anonimie ktos ma racje, Zaklad Amunicji zbudowalo pieciu Ludzi ,byla to Rodzina ktosia, Stryj, Wujek, Kuzyn Ciotka gospodyni oraz Sasiad
@Anonim,jak już to pisz i obrażaj mnie pisząc poprawnie-CHAMIE!!!!Płyń z pomyjami rynsztoka,nieuku i trotuarowy burku
Menda
W 1930 roku parafia Majdan Królewski liczyła 9320 wiernych a wyznania mojżeszowego było 647 mieszkańców, natomiast w 1938 roku parafia liczyła 9916 wiernych a wyznania mojżeszowego było 712 mieszkańców. Dane wiarygodne według Schematyzmu diecezji przemyskiej