Pierwsze konsultacje społeczne w sprawie obwodnicy za nami.

49

Za nami pierwsza część konsultacji społecznych dotycząca wariantów przebiegu obwodnicy Nowej Dęby. W spotkaniu z projektantami i przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wzięło udział około 70 osób.

Najbardziej zmobilizowaną grupę stanowili mieszkańcy sołectwa Tarnowska Wola i to oni najliczniej przybyli na spotkanie. W spotkaniu wzięli również udział samorządowcy: starosta, burmistrz, radni, oraz nowodębscy urzędnicy.

Po przedstawieniu prezentacji z wariantami przyszedł czas na dyskusję, którą otworzył starosta Jerzy Sudoł. W swoim wystąpieniu zdecydowanie poparł wariant nr 8, który w jego ocenie mógłby stać się w przyszłości śladem drogi ekspresowej nr 9. Głos ten został poparty przez sołtysa Tarnowskiej Woli oraz radnego z tej miejscowości, którzy zwracali uwagę na niedogodności związane z tranzytem przez ich wieś. Wsparcia dla wariantu nr 8 udzieliła również dyrektor szkoły z Tarnowskiej Woli, oraz mieszkający w tym sołectwie burmistrz Wiesław Ordon.

Przedstawiciele projektanta oraz GDDKiA odnosząc się do głosu przybyłych na konsultacje mieszkańców, zwracali uwagę na fakt, że realizacja prac nad wariantem nr 8 będzie wymagała dodatkowych funduszy, oraz aneksowania szeregu dokumentów. Odpowiadając staroście, zwrócono również uwagę, że dla DK9 nie przewiduje się w przyszłości budowy drogi ekspresowej lub autostrady.

Najbliższym zadaniem projektantów jest przygotowanie 3 wariantów, które przejdą do następnego etapu. Warianty te zostaną przedstawione na kolejnych konsultacjach, które zapowiedziano na przyszły rok.

49 KOMENTARZE

  1. Przewodniczący Rady Gminy Majdan Królewski poinformował na spotkaniu z GDDKiA, że Majdan Królewski zaakceptuje tylko ten wariant, którego efektem będzie również obwodnica Majdanu.
    Nikt rozsądnie myślący nie dopuści do budowy obwodnicy sąsiedniej miejscowości wciśniętej między domy mieszkańców własnej miejscowości. Na pewno nie przed wyborami.

    • Z miasta wypowiedział się tylko jeden pan co jeździ tirami. Z Jadachów głos zabrał Wolan. Dodatkowo zabrał głos również radny Dziemianko. Najwięcej było ludzi z Tarnowskiej i to ich głos wczoraj dominował. Takie są fakty. Nie ma się co na nie obrażać. Mieszkańcom Tarnowskiej wystarczy pogratulować mobilizacji.

  2. To co teraz napiszę, będzie bardzo niepopularne ale tylko prawda jest ciekawa. Propagandę i sprzedawanie marzeń zostawiam panu Ordonowi i panu Sudołowi. Dilują tym od lat i „ciemny lud” to kupuje.

    Ale do rzeczy! Wariant 8 jako wariant najdłuższy oraz najbardziej niszczący obszar natury 2000 jest wariantem który najłatwiej będzie utrącić tak ze względów ekonomicznych, politycznych i ekologicznych. Nie będę w tym miejscu wyjaśniał dlaczego bo pewnych rzeczy się nie publicznie nie zdradza. Decydenci wiedzą co mam na myśli i wiedzą, że mam rację.

    Upieranie się na siłę przy wariancie nr 8 to tak naprawdę pozbywanie się obwodnicy Nowej Dęby bo ona w tym kształcie nie powstanie, a na 100% będzie blokowana przez ekologów. Sprawa trafi do wielu instancji, w których ten projekt ugrzęźnie. Miną okresy dofinansowania, przyjdą nowe problemy a wariant nr 8 zostanie tylko na papierze tak jak to miało miejsce ze starym śladem obwodnicy. Z tego faktu doskonale zdaje sobie sprawę i burmistrz i starosta ale oni zamiast powiedzieć wam prawdę wolą grać waszymi marzeniami.

    Dlatego już dzisiaj mówię mieszkańcom bloków położonych przy krajówce, oraz mieszkańcom porąb i dęby wsi: Jeżeli obwodnica Dęby nie powstanie to będzie to wina Ordona który dobro własnej wsi oraz dobro Majdanu Królewskiego postawił ponad dobro miasta. Zapamiętajcie moje słowa drodzy przyjaciele.

    • Nic nie musisz wyjaśniać. Wariant 8 załatwia Jadachy, Tarnowską, Dębę i Majdan. Co wyjdzie taniej: dosypać kasy i załatwić to jedna obwodnicą, czy robić obwodnicę każdej z tych miejscowości osobno? Wariant nr 8 ma tylko jeden wiadukt nad torami. Dowiedz się ile kosztuje wiadukt i zobacz ile maja pozostałe. Wariant nr 8 jako jedyny realnie skraca czas przejazdu i jest obwodnicą a nie prowizorka która za kilka lat znowu trzeba będzie przenosić.
      Miłego dnia panie objaśniaczu.

    • Lekko rozjaśnię, ale więcej pisać nie będę bo tak jak mówiłem, pewnych rzeczy się nie pisze.
      1. Program 100 obwodnic zakładał 7 km obwodnicy na każde miasto czyli 700km obwodnic na całą Polskę. Generalna Dyrekcja w przetargu dopuściła dla N. D. i Majdanu wariant 14 kilometrowy. Tarnowska Wola forsuje wariant 18 kilometrowy. Jeśli każda ze 100 obwodnic zwiększy się z 7 do 14 km to już mamy 1400km obwodnic. Jeśli każdemu miastu zwiększymy póle do 18 kilometrów to będziemy mieli 1800 km obwodnic. Jeśli Dęba dostanie „wymarzone” 18 kilometrów to inne miasta z listy stu, powiedzą „hola hola, jeśli Dęba dostała to my też chcemy”. Powstanie więc problem polityczny, którego władza będzie chciała za wszelką cenę uniknąć.
      2. Wybór tego wariantu to również problem ekonomiczny. Liczysz same wiadukty. Policz sobie ile będziesz musiał postawić leśnych wiaduktów i tuneli dla zwierząt. Wyobrażasz sobie, że zrobisz obwodnicę w Puszczy a samochody będą tratować jelenie i sarny? Może i sobie wyobrażasz ale nie będą sobie tego wyobrażać projektanci oraz służby środowiskowe.
      3. Jeśli już jesteśmy przy środowisku to pozostaje kwestia ekologów i Natury2000. Wszyscy udają, że tematu nie ma. Zwłaszcza unikają go sprzedawcy marzeń czyli pan Ordon i pan Sudoł. Roicie państwo o wyrębie kilometrów puszczy w której żyją zwierzęta i gatunki chronione. Ja wam tylko uświadamiam, że czasy się zmieniły. Poczytajcie co to jest agenda 2030, agenda 2050. Poczytajcie o polityce klimatycznej UE, poczytajcie o założeniach środowiskowych, o perspektywie finansowej UE na najbliższe lata, a potem odpowiedzcie sobie na pytanie czy Unia da dotację na wariant nr 8.

      Ja nie jestem wam wrogiem. Rozumiem mękę mieszkańców Tarnowskiej Woli. Chodzi mi tylko o to, żebyście się nie nakręcali niepotrzebnie. Sprzedawcy marzeń będą teraz bić pianę przez 2 lata do wyborów. Będą jawić się jako wasi sprzymierzeńcy, będą wam obiecywać wariant 8 lub inny jaki sobie wymarzycie. Ja natomiast próbuję was nieco sprowadzić na ziemię, mając pełną świadomość, że osoby które na dzień przed innymi mówią prawdę, są najbardziej znienawidzone.

      Bawcie się dobrze! Życie marzeniami bywa piękne!

    • policz sobie ile wiaduktów trzeba zobić przy innych wariantach jak nr 8 – a właśnie budowa wiaduktu nad torami to są największe koszty- także jak sobie poprzeliczają to wariant 8 nie musi być wcale najdroższy i niemożliwy

    • Panie szanowny, wiaduktów dla zwierząt będzie tyle samo co na DK9. Tuneli również tyle samo. Pokićkała Ci się zwykła dwukierunkowa obwodnica w ciągu krajówki z dwupasmową ekpresówką.
      Do widzenia.

  3. Z tego co było mówione to obwodnica być może powstanie w 2029 roku. Czy ktoś serio w to wierzy? Czy rządząca partia za 2 lata ( pewno Po z lewica) na pewno będzie realizować pomysły poprzedników? Czy nie będzie się mścić na podkarpaciu? To może i pan burmistrz nam coś obieca, że mimo iż nie będzie rządził w 2029 roku to zbuduje wtedy drugi basen :) przecież to śmieszne. Już jedna obwodnica Nowej Dęby była, nawet działki pod nią mieszkańcy mieli poblokowane, a jak się skończyło to każdy wie. Spoko jakby to powstało, ale zdrowy rozsądek podpowiada co innego.

  4. bardzo zaklamany ktos RACJONALISTO jest pewien, ze jego przekonania sa „jedynie sluszne”. Ekologia jet wazna, natura 200p tez lecz nie mozna pozwolic na szantaz przez te organizacje niewiadomego pochodzenia i finansowania. Jestem za wariantem 8 poniewaz to obszar malo zamieszkaly z kiepskimi gruntami. Przejazd przez Tarnowska, Debe i Majdan to nielada wyczyn.

    • Te organizacje nie będą się ciebie pytać o zgodę czy mogą działać czy nie mogą. Bez względu na to czy nam się to podoba będą robić swoje i na to właśnie uwagę zwraca racjonalista.

  5. Zgadzam się z racjonalista. Albo miasto wywalczy sobie możliwy do realizacji wariant albo padnie ofiarą tarnowskiej woli i Majdanu i żadnej obwodnicy nie będzie a mieszkańcy bloków dalej będą mieć tiry pod oknami.

    • Ale wy pierdolicie bzdury. Nie nie będzie brał pod uwagę waszego zdania, zrobią obwodnicę na podstawie decyzji polityków a nie w oparciu o opinię ludzi robią spotkania bo muszą a do gadania nie macie nic więc nic będzie tak że ktoś zrezygnuje w budowy bo majdan i Tarnowska chcą 8 wariant. Ktoś zdecyduje ile mogą wydać i czy warto dołożyć czy nie.

      Następne bzdury typu natura 2000 zablokuje wariant 8, zobacz co robią przy każdej budowie, unikają zabudowań i jadą takimi terenami jak natura 2000, jeszcze bardziej wartościowymi niż masz las, na Mazurach, lasy janowskie. Poza tym inne warianty że przechodzą przez ten obszar więc tak czy tak przejdą bo nie zbuduje nikt obwodnicę na poligonie a nie przez środek miasta.

  6. Racjonalista poprostu pewnie ma jakiś interes żeby tak pisać i buntować mieszkańców na siebie – obstawiam że wogóle by tej obwodnicy nie chciał

  7. Termin za dziewięć lat… Do tej pory to forum się rozleci. Tylko gdzie sie podzieje Anonim ? Kto nam będzie chłopskie mądrości pisał

  8. Patrząc realistycznie na zachowanie i wypowiedzi GDDKIA widać było że wariant 8 nie będzie zrealizowany. No wprost na spotkaniu powiedzieli ze zamówienie i umiwa została podpisana na inny zupełnie wariant niż prezentowany nr 8 który nie spełnia warunków zamówienia. I to jest jasna ich deklaracja. Sami powiedzieli ze konieczny byłby aneks umowy na który zgodziłby się ministerstwo. I teraz wam powiem ze takiej zgody nie będzie. To ze samorząd i mieszkańcy są za wariantem 8 to dla GDDKIA nic nie znaczy. Spotkanie musiało się odbyć bo takie są przepisy. To był na spotkaniu I ich słuchał ze zrozumieniem odrazu wiedział że wariant 8 przez nich nie będzie brany pod uwagę.

    • to po co rysowali wariant nr 8?? dla picu?? a może to miał być wytrych żeby go zrobić i konsultować. Myśl trochę!!!!

  9. Bardziej realne do osiągnięcia byłaby walka o ekrany przy krajówce niż o te obiecankę wyborczą dla ubogich. Mamią was 17 kilometrami obwodnicy, lansują się na takich zebraniach i konferencjach prasowych, a nic z tego nie wyniknie bo wyniknąć nie może. Zamiast walczyć o ekrany które są w zasięgu GDDKIA to tracicie czas na udział w wyborczej szopce. Jest autostrada A4, jest S17 i S19. Opowieści o obwodnicy Nowej Dęby od Jadachów do Komorowa która kiedyś stanie się S9 której nie ma w żadnych planach i dokumentach jest majaczeniem Sudoło-Ordonów. Tyle lat was robią w bambuko a wy dalej im wierzycie i dajecie się rozgrywać. Skupcie się na ekranach, a jeśli naprawdę wierzycie w obiecanki wyborcze to walczcie o wariant obwodnicy który może być realny z puntu widzenia Warszawy a nie Tarnowskiej Woli i Majdanu.

  10. Kiedy elektorat PiS przestanie mówić że deszcz pada, gdy rząd im pluje w oczy ? Tak i tutaj. Obiecanki obwodnic to tylko ściema przed wyborami. A jeśli nawet jakimś cudem coś się z tego urodzi, to zrobią to za minimum socjalne, i na żadne wasze pobożne życzenia nikt nawet nie popatrzy. Niema tutaj nikogo, kto miałby wolę walczyć o sprawy miasta. Nie ma. Każdy z tych 'włatców’ ma świadomość ze nie jest przyspawany do siedziska w urzędzie, i wie że za chwilę może tego siedziska być pozbawiony. Więc chce udrzeć dla siebie jak najwięcej. A kto w tej rozgrywce rozdaje karty ? A wy się dajecie nakręcać jak ta dziecięca zabawka, która gdy się znudzi zostanie rzucona gdzieś w kąt i zapomniana…

  11. ekrany mówisz tak jak być miał kule szkalnąi czytał przyszłość! to co teraz mówisz to nic innego jak przypuszczenia i coś co ma na celu obalić wariant 8 . dlaczego na spotkaniu nie było nikogo kto byłby przeciw, lub podał chociaż jeden argument za innym wariantem. to ma być obwodnica Nowej Dęby i takim wariantem jaki chcą mieszkańcy a nie obwodnica GDDKIA .

  12. Burmistrz ze starostą robią dobrze wszystkim ( baranów, majdan, tarnowska) oprócz Nowej Dębie. Do tego Wolan i Dziemianko ich POPIERAJĄ! TAk wynika z artykułu na stronie urzędu. Panowie radni, róbcie dobrze dla mieszkańców ND a nie ościennych gmin.

  13. no właśnie robią dobrze dla mieszkańców Panie Anonim . oni chcą wyprowadzić jak najdalej od miasta obwodnice aby szła za strefą ekonomiczna – po co nam obwodnica prawie w centrum miasta , obok torów , ulicy wczasowej czy oś. Broniewskiego która przecina ulice Kościuszki . Sikorskiego – tak naprawdę zwiększyłyby się korki w mieście . o zablokowaniu działek po śladzie starej obwodnicy nie wspomnę. proszę sobie wyobrazić jakie korki były by aby dojechać do pracy na strefę . jak ma juz powstać ta obwodnica to niech idzie jak najdalej od centrum

    • Jaki „Panie Anonim” ? To zwykły kmiotek buraczany, chowany na wolnym wybiegu… Tak że daruj se tego 'pana’

  14. Generalnie wariant 2 albo inny który jest bezmyślny, nie popiera strefa, nie popiera wojsko. Sam fakt że taki wariant nr 2 nie jest obwodnicą. A bezmyślnie musiałby przecinać drogę dojazdową na strefę i drugą drogę która powstanie na strefę…. Jak ma powstać obwodnica to niech będzie to obwodnica takie jak są w innych miastach.

  15. żadnej drogi nie potrzeb aludzie żadnych działek nie odadza i nie będzie niszczenia zieleni i wycinani alasów i wyganiana zwierzyny będzie sie blokowac , rzad nie ma kasy na takie inwestycje bo zadłużyli okradli kraj

  16. Wystarczy popatrzec na mape i widac, ze obwodnica moze byc tylko z Jadachow do Komorowa. Ale najprawdopodobnie kasy na ten wariant nie starczy. Czyli zrobi sie cos aby wydac mniej kasy i nie rozwiazac problemu.

  17. Zapomnijcie o wariancie nr 8 ponieważ jest najdłuższy i będzie najdroższy. Nieważne że mieszkańcy ten wariant popierają, ja też popieram ale trzeba wybrać realny wariant i zmaksymalizować wydaną kwotę około 200 milionów zł. TAK! Około 200 milionów złotych jest przewidziane na tę obwodnicę.
    Ktoś wcześniej podał linka do strony kolbuszowalokalnie.pl, tam jest nagranie ze spotkania z mieszkańcami Majdanu Królewskiego i w tekście napisano iż inwestycja wyniesie około 200 milionów zł.

    https://kolbuszowalokalnie.pl/tlumy-na-debacie-o-obwodnicy-zdjecia-wideo/

    Trzeba pamiętać, że cena jednego kilometra drogi to coś więcej niż tylko wypadkowa wartości kontraktu podpisanego z firmą budowlaną. W kosztach należy uwzględnić także czynniki bez związku z tym, jaka kategoria drogi akurat jest budowana. Mowa tu m.in. o: ukształtowaniu terenu, jego geologii, liczbie obiektów inżynierskich i węzłów drogowych, nośności nawierzchni czy zakresie prac, jakie są do wykonania na danym odcinku nowo budowanej drogi. Przy uwzględnieniu łącznych kosztów inwestycji trzeba brać także pod uwagę wartość wypłaconych odszkodowań za przejęte nieruchomości.

    Przykładem może być budowa obwodnicy Olesna w ciągu drogi S11. Ten blisko 25-kilometrowy odcinek drogi zostanie zbudowany za 667 mln zł, co w przeliczeniu daje cenę 26,9 mln zł za jeden kilometr drogi. Dla Nowej Dęby i kwoty jaka będzie wydana to licząc po 28 milionów za kilometr to wyjdzie niewiele ponad 7 kilometra drogi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here