Pociągiem do Jasionki? Od niedzieli to możliwe

11

Już od niedzieli z Rzeszowa do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka można dostać się pociągiem. W sobotę oddano do użytku nową linię kolejową prowadzącą do lotniska. W uroczystym otwarciu wziął udział marszałek Władysław Ortyl.

Pierwszy, nieoficjalny kurs odbył się dzisiaj. Zaproszeni goście przemierzyli pociągiem trasę od dworca głównego w Rzeszowie do nowego przystanku zlokalizowanego tuż przy terminalu Portu Lotniczego w Jasionce.

Kiedyś te tory do Jasionki zdemontowano. Dziś na szczęście nastał czas, że te wszystkie rzeczy odbudowujemy. Ja cofne się 10 lat. Wtedy, w tym miejscu, nie było jeszcze G2A Areny, Centrum Nauki Łukasiewicz, tych wielu nowoczesnych firm. Dziś do tego krajobrazu dołącza linia kolejowa do lotniska. Ten projekt nie był łatwy. Jest to część większego przedsięwzięcia, które jest wciąż realizowane. Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to też przykładowy montaż finansowy, bo zaangażowane są środki samorządu województwa, Fundusze Europejskie i dotacje z budżetu państwa.  Chcieliśmy, żeby to były również środki tej gminy w której jesteśmy, ale to niestety się nie udało. Finałem PKA będzie oddanie centrum serwisowego w Rzeszowie. Chcemy jak najszybciej, aby wprowadzony został bilet zintegrowany. Liczymy, że rozkład jazdy będzie skorygowany, tak, aby jak najlepiej służył podróżnym. Liczymy, że kursowanie tych pociągów odciąży nasze drogi, które również staramy się rozbudowywać. Kolej to transport szybki, nowoczesny, wygodny, komfortowy – powiedział podczas otwarcia linii marszałek Władysław Ortyl.

Linia do Jasionki jest częścią wielkiego przedsięwzięcia jakim jest budowa PodkarpackiejKolei Aglomeracyjnej. Realizuje go PKP PLK i samorząd województwa. Budowa nowej linii nr 626 prowadzącej do Jasionki to część projektu realizowana przez PKP PLK. Jej całkowity koszt to niewiele ponad 415 mln zł. Kwota dofinansowania z Funduszy Europejskich to 208mln zł.

Uruchamiany bardzo istotne połączenie. Budujemy bardzo dużo dróg, ale komponent kolejowy jest ważny, ze względu na dostępność komunikacyjna czyli stworzenie szybkich dostępnych, bezpiecznych, wygodnych, komfortowych, połączeń co zapewnia właśnie Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna. Za te inwestycje odpowiada państwowa spółka PKP PLK, która na szczęście nie została sprywatyzowana przez poprzedników – powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.

W uroczystym otwarciu wzięli również udział: posłowie Krzysztof Sobolewski i Andrzej Szlachta, wojewoda Ewa Leniart, wiceprezes PKP PLK Mirosław Skubiszyński, prezes Portu Lotniczego Adam Hamryszczak i wiceprezes Michał Tabisz oraz członkowie zarządu województwa wicemarszałek Ewa Draus i Stanisław Kruczek.

Dziś tą trasą jechaliśmy tu 12 minut,  z przystankami to będzie tylko 18 minut. Tak dopełnia się skomunikowanie lotniska z Podkarpaciem. Z tego polaczenia korzystać będą również pracownicy okolicznych firm. O takiej linii marzyliśmy. To połączenie jest taką perełką w całym projekcie Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Obserwowałem jak ta inwestycja przebiega. Z każdym tygodniem było widać postęp – mówił poseł Krzysztof Sobolewski.

Jako rodowity rzeszowianin, były prezydent, poseł  cieszę się, że spełniają się nasze marzenia, nasze mieszkańców czyli Rzeszowa – powiedział poseł Andrzej Szlachta.

PKA to wielki projekt, który daje nam komfort komunikacyjny. Dziękuje wszystkim którzy tworzyli ten projekt. Jeszcze dwa lata temu wokół tego miejsca była otwarta przestrzeń. W tak krótkim okresie powstało tu wiele inwestycji, w tym ta linia kolejowa – dodał wojewoda Ewa Leniart

Projekt obejmował budowę linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, budowę dodatkowych  przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich, parkingów w systemie park and drive oraz montaż stojaków rowerowych. Wydatki niekwalifikowalne ponoszone są przez PKP PLK S.A oraz JST biorące udział w projekcie.

Jeszcze kilkanaście lat temu słowa budowa w naszym, kolejowym języku praktycznie nie istniało. Na szczęście od kilku lat to się zmieniło. Tu dzieje się historia, jutro o 5.22 odjedzie pierwszy regularny pociąg do Jasionki. Zadanie realizujemy w bardzo dobrej współpracy z panem marszałkiem – powiedział Mirosław Skubiszyński, wiceprezes PKP PLK.

Inwestycja podnosi atrakcyjność naszego lotniska, nasi pasażerowie, ale również pracownicy portu maja dodatkowa możliwość dotarcia do Jasionki. Chcę podkreślić, ze dzięki tej inwestycji nasze lotnisko wchodzi na najwyższy poziom, zmierzamy w kierunku, w którym dotychczas jeszcze nie byliśmy – podsumował Adam Hamryszczak, prezes Portu Lotniczego w Jasionce.

W projekcie biorą udział PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego: Gmina Miasto Rzeszów, Gmina Boguchwała, Gmina Czarna, Gmina Czudec, Gmina Miasto Dębica, Gmina Głogów Małopolski, Gmina Miasto Kolbuszowa, Gmina Krasne, Gmina Łańcut, Gmina Miasto Łańcut, Gmina Przeworsk, Gmina Miasto Przeworsk, Gmina Sędziszów Małopolski, Gmina Strzyżów,  Gmina Świlcza, Gmina Trzebownisko.

/UMWP

11 KOMENTARZE

  1. Proszę zauważyć że na Podkarpackiej Koleji Aglomeracyjnej zyskała bardzo Kolbuszowa a Nowa Dęba kompletnie została pominięta, w ramach Podkarpackiej Koleji Aglomeracyjnej Kolbuszowa zyskała od rana do późnego wieczora co pół godziny połączenia Rzeszów-Kolbuszowa z możliwością przesiadki na lotnisko w Jasionce
    W Kolbuszowej w ramach PKA
    Powstał nowy peron dla PKA
    Parking na 60 samochodów i rowerów
    Nowoczesny dworzec autobusowy za 7 milionów złotych nowe drogi dojazdowe do dworca z infrastrukturą za 10 milionów złotych, na stacji Kolejowej trwa montaż kilkunastu wyświetlaczy informujących o pociągach, szereg dużych inwestycji w Kolbuszowej to zasługa władz miasta powiatu i województwa. Warto zauważyć że ostatnie lata przyczyniły się do dynamicznego rozwoju Kolbuszowej.
    Kolbuszowa kiedyś i dziś warto podsumować rozwój swoich miejscowości i infrastrukturę drogową służbę zdrowia czy tez ważne inwestycje jak zbliżająca się budowa placu targowego w Kolbuszowej za przeszło 5 mln zł czy tez mała obwodnica Kolbuszowej remonty wielu ulic w mieście, budowa parkingu wielopoziomowego na 200 samochodów za bagatela 20 mln zł oddanie do użytku 10 przedszkola w Kolbuszowej dla dzieci, rozbudowa Szpitala w Kolbuszowej, budowa parku niepodległości za 2,5 mln na ukończeniu, rozwijających się stref przemysłowych czy tez rozbudowa oczyszczalni ścieków za około 25 mln zł
    Budowa 3 w Kolbuszowej kaplicy przedpogrzebowej za 500 tyś zł. Inwestycja w szkoły średnie oddanie strzelnicy jednej z najnowocześniejszych na Podkarpaciu.

    • Przecież NOWA DĘBA nie ma nawet stacji kolejowej tylko PRZYSTANEK OSOBOWY. Komunikaty przez megafon podaje dyżurka w Kolbuszowej. Więc dla PKP Nowa Dęba nie znaczy nic. Mamy owszem stację towarową, która mimo że znajduje się w granicach administracyjnych miasta – dla niepoznaki nazywa się DĘBA – ROZALIN. Jak odpowiedział mi dyrektor PLK w Lublinie – nazwę by zmieniono gdyby z takim wnioskiem wystąpiły władze miasta. Sami widzimy – że różne tam Chmielowce, Ordony, Sudoły itd – chcą wykończyć to miasteczko na cacy. Ale jest też to, co może zmieni naszą pozycję. To to ze Kolbuszowa stając się częścią kolei aglomeracjnej – staje się sypialnią dla pracowników RZESZOWA. Stanie się jak Otwock, Pruszków czy Grójec dla W.arszawy

  2. To wszystko mieszkańcom Kolbuszowej załatwił poseł Chmielowiec a co nam załatwił poseł Warchoł ??? Przy tym co załatwił poseł Chmielowiec to my od posła Warchoła dostaliśmy ochłapy

  3. A ja chciałbym zwrócić uwagę na kwotę dofinansowania z UE!!! I to dotyczy bardzo wielu inwestycji pod którymi podpisuje się Pisuar a czerpie z z tego pełnymi garściami jednocześnie krytykując źródło dochodów

  4. Chmielowiec, wielki orędownik lini 71 pytam gdzie korzyści mieszkańców ND, i dalszych okolic? gdzie nowoczesny tabor ? gdzie połączenia z Warszawą obiecywane tyle lat??? widzę codziennie co jeżdzi na trasie do SWR i LB a Widzę co jeździ KLB-RZ-KLB. Pora zburzyć ten beton ,stary zatwardziały!!

  5. Nie znam nikogo, powtarzam -nikogo, kto z własnej i nieprzymuszonej woli zrobił cokolwiek dla innych bez oczekiwania zań rewanżu. Zazwyczaj takiego, który wzbogaci jego zasoby finasowe.

    A im wyżej kto nosi nos, tego oczekiwania są większe…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here